It-jättarna tröttnade på elektronikmässor

Elektronikmässan CES avslutades i Las Vegas i helgen. Mässan som är världens största i sitt slag slog besöksrekord. Men trots de imponerande siffrorna är CES relevans ifrågasatt, och årets upplaga var den sista som datorjätten Microsoft medverkade på.

Steve Ballmer berättar om ett tangentbord under en elektronikmässa.

Steve Ballmer berättar om ett tangentbord under en elektronikmässa.

Foto: Julie Jacobson

Uppsala2012-01-17 19:53

Smarta tv-apparater, tunna datorer och kamerans revansch. Det var några av trenderna på årets CES-mässa.
Efter att i ett par år ha försökt övertyga om vikten av 3 D i tv-apparaterna har nu tillverkarna börjat inse att konsumenterna inte är intresserade, och i stället börjat bygga in ”smarta” tjänster inspirerade av app-boomen i mobiltelefonerna. Mycket är fortfarande klumpigt utformat, men tillverkarna verkar tveklöst vara något på spåren.
2012 är året då alla datortillverkare ska ha en ultrabook, en tunn och lätt dator inspirerad av Apples framgångsrika Macbook Air. En effekt är att allt färre bärbara datorer nu säljs med dvd-spelare. Trenden på CES var tydlig – de optiska enheterna är på väg ut och strömmade tjänster för film och musik tar över.

Kameror brukar inte ha en särskilt framträdande plats på CES, men i år hade man – kanske för att kunna slå sitt besöksrekord – valt att inkorporera den tidigare fristående fotomässan PMA i programmet. Resultatet blev lyckat så till vida att många uppmärksammade kamerasegmentet, men det återstår att se om det ger någon effekt på försäljningen. Kameratillverkarna har haft det tufft på senare år när mobilernas kameror blivit allt mer kraftfulla.
När CES skulle summeras var arrangörerna snabba med att skicka ut pressmeddelanden. 153 000 besökare – rekord! Större mässgolv än någonsin! Allt var prima, hur bra som helst, kunde inte vara bättre.

Men mellan raderna kan en oro skönjas. Orsaken stavas Microsoft. CES har länge varit intimt förknippat med det stora datorföretaget och öppningsanförandet har varit vikt åt dess vd – längre tillbaka Bill Gates, numera Steve Ballmer. Men strax före jul meddelade Microsoft att 2012 års CES skulle bli den sista man medverkade på.
En del menar att det bara visar att Microsoft är på nedgång, ett företag i motvind som tappar i betydelse när vi flyttar över våra datorliv till mobilvärlden, ett område Microsoft i dag är oerhört svaga på. Det är alltså inte CES som har problem, utan Microsoft.
Och visst har Microsoft mycket att tampas mot, men det finns också tydliga tecken på att molnen hopar sig över de stora elektronikmässorna. Problemet är att jättarna bland teknikföretagen har blivit så mäktiga även utanför den traditionella tekniksfären att de inte vill dansa efter någon annans pipa.

Företag som Apple, Google, Microsoft, Samsung och Amazon har inget behov av att åka till en mässa för att få ut sitt budskap till press och publik, de behöver bara skicka ut halvkryptiska inbjudningar till produktträffar i egen regi så kastar sig världspressen på nästa flyg. Att göra så ger även en annan fördel – företagen behöver inte tajma produktsläppen efter någon annans kalender. Är en satsning inte riktigt färdig i tid går det att vänta en vecka eller två innan inbjudningarna skickas ut. Att göra så när man är inbokad som huvudtalare på världens största elektronikmässa går inte för sig.
Apple har aldrig deltagit i CES över huvud taget, och har steg för steg dragit sig tillbaka från de macspecifika mässor de deltagit i, med spiken i kistan 2009 då de meddelade att de inte längre skulle medverka på den stora årliga Macworld-mässan i Boston. Tre år senare är den en skugga av sitt forna jag, med få besökare och knappt någon mediabevakning.

Något sådant hot vilar inte över CES ännu. Men mässorna behöver storföretagen för att locka besökare. Behöver storföretagen mässorna?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!