It-hjälp till lågpris för småföretag

I en bransch fylld av konsulter kallar de sig hantverkare. Franschisekedjan IT-hantverkarnas affärsidé är att erbjuda småföretagare IT-stöd till låga priser. Nu etablerar sig företaget i Uppsala.

Uppsala2005-10-07 00:00
— Det ska kosta dig lika mycket att laga din dator som att fixa din diskmaskin, är ett av Uppsalavd:n Björn Oleruds säljargument.
För det priset kan kunden få hjälp med vad "hantverkarna" kallar bastjänster inom IT som problem med skrivare och servrar, e-postsystem och brandväggar, att snickra ihop en hemsida och uppdatera säkerheten.
I nuläget arbetar tre personer, inklusive Björn Olerud som själv har arbetet 25 år inom databranschen, i Uppsala. Samtliga har likadana djupröda skjortor.
Två närmast identiska bilar pilar runt i staden. Men fler ska det bli - och det snabbt.
— Jag brukar sticka ut hakan och säga att vi ska vara 10 man till midsommar, säger Björn Olerud och lägger sedan till att han faktiskt tycker att siffran är rimlig.
— Andra har ju lyckats med det så varför skulle inte vi göra det.
Med andra menar han de närmare 15 andra IT-hantverkare som finns spridda runt Sverige. Etableringar som gjorts sedan april förra året när det första företaget på franchisebasis startade i Linköping. I samma stad finns också huvudkontoret.

Lågkostnadsmodell
Att verksamheten bedrivs via franchiseavtal innebär att konceptet är detsamma i samtliga företag: likadana röda skjortor, likadana bilar. Det betyder också att Björn Olerud får ta den ekonomiska smällen om affärerna går dåligt i Uppsala.
— Man får ta det goda med det onda. Att vi är en franchisekedja är en av orsakerna till att vi kan hålla så låga priser. De administrativa rutinerna är till exempel utlagda på samma företag som gör detta åt hela gruppen.
Här gäller också vad Björn Olerud kallar "totalt fokus på kostnaden", något utrymme för ineffektivitet finns inte. Liksom VD:n för moderbolaget Göran Hjelte, liknar Olerud affärsidén med Ryanairs. En lågkostnadsmodell. Så hur är det då med de anställdas löner?
— Det här är inga höglönejobb. Men det är riktiga jobb, det är fasta jobb och vi har kollektivavtal, något som inte är vanligt i branschen, säger Björn Olerud.
I nuläget siktar företaget i första hand in sig på små och medelstora företag i Uppsala. Företag med ett postnummer som börjar på 75 och med 5 till 15 anställda. Men verksamheten kan i framtiden växa också utanför staden och mot fler kundgrupper.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!