IT-expertens bästa tips för säker näthandel

Nätbedragarnas metoder blir alltmer slipade, men IT-experten Karl Emil Nikka brinner för att rädda folk från att nappa på nätfiske.

Karl Emil Nikka är expert på IT-säkerhet.

Karl Emil Nikka är expert på IT-säkerhet.

Foto: Pressbild.

Uppsala2018-11-28 07:00

Julhandeln slår nya rekord varje år, och julen 2018 förväntas inte bli något undantag. Konsumenter bombarderas med erbjudanden och reklam via både epost och sms, och det gäller att vara vaksam för att inte nappa på så kallad phishing, och ge ut sina kortuppgifter till bedragare.

IT-experten Karl Emil Nikka föddes i Uppsala och spenderade sina första år i Gottsunda. I dag driver han sitt alldeles egna IT-säkerhetsföretag, föreläser och har skrivit en bok om internetsäkerhet.

Enligt Karl Emil Nikka finns det framförallt två anledningar till att nätfiskebedrägerier blivit svårare att upptäcka de senaste åren.

– Den första är att vi i många år varit skyddade av det svenska språket. Vi i Sverige har varit mindre utsatta och haft lättare att avslöja bluffmejl när vissa ord kanske var på engelska, eller den språkliga kvalitén överlag inte är den vi förväntar oss från avsändaren.

Men så är det inte längre, enligt Karl Emil Nikka. Delvis eftersom automatiska översättningsprogram blivit bättre, men också på grund av att det är så lukrativt med phishing att bedragarna faktiskt investerar pengar i att anlita översättare.

– Och den andra anledningen är att de kriminella har insett att de behöver lägga mer energi på att övertyga människor att det inte är fejk.

En tydlig indikator på att Karl Emil Nikka har rätt säger han är att antalet phishingförsök via sms, istället för epost, har ökat explosionsartat under 2018.

– Epost är gratis att skicka, men sms kostar fortfarande pengar. Ändå räknar de med att det blir värt det. Dagens nätfiskebedragare drivs som professionella företag, säger IT-experten.

Att det är svårt och reurskrävande för polisen att utreda den här typen av brott kan också gjuta mod i bedragarna, säger Nikka.

– Jag vill inte recensera polisens jobb, men genom att sprida ut sina attacker över hela världen gör bedragarna det svårt för polisen att få klarhet i vad som skett, och var det har skett.

Det är dock viktigt att alltid polisanmäla misstänka bedrägeriförsök.

– Man ska alltid anmäla för statistikens skull. Men jag har stor förståelse för att det är svårt för polisen att reda ut.

Ett effektivt sätt att skydda sig som privatperson är att alltid kolla upp recensioner av en webbshop innan man handlar.

– När du går till en webbplats är du aldrig den första där, och genom att hitta recensioner på bloggar eller prisjämförelsesajter får du en bild av trovärdigheten, säger Karl Emil Nikka.

– Sen är det bra att titta efter en garantsymbol, som exempelvis "trygg e-handel". Och den ska alltid gå att klicka på, själva bilden kan lätt klistras in för att luras.

Den allra simplaste lösningen Karl Emil Nikka föreslår handlar dock om en enkel policy om att inte göra något alls.

– Klicka aldrig på länkar i mail eller sms. Företag vill sälja, och om du i stället tar en egen direktkontakt kan du säkerligen få samma erbjudande och inte riskera att bli "phishad".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!