It-entreprenör tillbaka i Uppsala

Sociala medier som Facebook kan på ett på ett smart sätt användas för marknadsföring och det är en metod som kommer att bli viktigare i framtiden. Det säger Björn Hultén, nybliven vd för medieproduktionsbolaget Populate.

Björn Hultén var med när internet startade. Nu är han tillbaka i Uppsala som vd för produktionsbolaget Populate efter några år i Stockholm.

Björn Hultén var med när internet startade. Nu är han tillbaka i Uppsala som vd för produktionsbolaget Populate efter några år i Stockholm.

Foto: Kjell Hedlund

Uppsala2009-09-28 10:01
- Men det funkar bäst för organisationer med goodwilltjänster. Rädda Barnen eller informativa samhällskampanjer om svininfluensan är två exempel. Folk skulle slå bakut om det blir för uppenbart att någon försöker sälja en vara via Facebook, även om Burger Kings kampanj där man fick en hamburgare om man raderade tio vänner blev en succé, säger Björn Hultén.

Han är sedan en månad tillbaka som en spelare i Uppsalas näringsliv efter ett sex år långt break i Stockholm, för att konsolidera sig själv, som han uttrycker det.
Under de senaste åren, när han arbetat åt Carl Bennet och Elanders i Stockholm, har han fungerat som rådgivare åt Populate. Så steget att ta över vd-posten var inte så stort.
- Skälet till att jag tog steget att jobba full tid för Populate var att det är här som de vassaste personerna finns i Uppsala, säger han.

Produktportföljen i Populate består just nu till 60 procent av informations- och reklamfilm, 30 procent webbproduktion och 10 procent radioreklam. I produktionen av reklamfilmer har TV 4, som givit Populate uppdrag att göra filmer åt lokala annonsörer, varit en bra referens.
- Det har givit en biljett in till marknaden i Stockholm, säger Björn Hultén.
En sektor han kan tänka sig att satsa på i framtiden är mobilprogram, där man kan informera om allt från aktiekurser och busstider till teaterprogram via mobiltelefonen.
- Iphoneapplikationer har visat vägen hur man gör små smarta mobilprogram. Men det handlar inte bara om Iphone. Det finns en rad bra mobiler som kan fungera som en liten dator. Och ska man nå ut till de unga så är det via mobilen man når dem. Men det måste vara saker som lämpar sig att göra mobilt.

Björn Hultén har följt internet från dess linda. 1993 gjorde han sitt första webbutvecklingsprojekt för kappseglingen Whitbread Round The World Race, föregångaren till Volvo Ocean Race.
- Då var det en väldigt smal målgrupp. Jag åkte sedan runt till tio av de största svenska börsföretagen och berättade om "något som heter internet". Några år senare började det dyka upp hemsidor från företagen som bara bestod av en enkel presentationssida. Det var väldigt roligt att vara med då, som pionjär.

Men det stora steget, som han ser det, var vad han kallar internet 2.0, när interaktivitet och användarrespons blev en naturlig del av innehållet på internet.
Ett exempel på hur interaktiviteten används i dag är ett projekt som kan liknas vid ett Youtube för företag, där man i sin interna information använder filmer som medarbetarna kan kommentera.

Han tycker också att det som ett it-företag i Uppsala är viktigt att ta vara på kompetensen hos lokala förmågor. Populate jobbar därför gärna med praktikanter från GUC och It-gymnasiet. Ett led i det är att man under 2010 kommer att kora Uppsalas bästa unga kreatör i samarbete med GUC och It-gymnasiet. I potten ligger en resa, och kanske en anställning hos Populate.
- De unga i stan måste känna att det finns en rimlig chans att deras utbildning kan leda till någonting. Men självklart är det inget tvång att de ska jobba hos oss, säger Björn Hultén.

En annan käpphäst han haft med sig i alla organisationer han jobbat är att tillåta väldigt flexibla arbetstider.
- Det går inte att bara vara kreativ mellan 9 och 5 på ett kontor. Är det så att man behöver ligga på en blomsteräng och filosofera för att få bra idéer ska man kunna göra det. Men det handlar också om att kunna förkovra sig i kreativitet, att gå på museer eller åka till någon storstad som New York för att få nya intryck.
- Det ska vara kul att jobba på Populate samtidigt som vi ska upplevas som bäst på marknaden så att vi attraherar andra duktiga människor.
Fakta:

Populate är ett produktionsbolag som gör reklamfilm, radioreklam och webbsidor. Det bildades 2006 och går i dag med vinst.
Målet för 2010 är en omsättning på 10 miljoner kronor. Företaget har åtta anställda och en hyr dessutom in del frilansare på konsultbasis. En normal månad sysselsätter företaget 13 personer.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om