IT-assistans på distans
Även när it-svackan var som djupast för tre år sedan tjänade QD i Uppsala pengar. I dag har företaget 500 kunder. En av de största är Knivsta kommun.
Innan Mats Ottosson öppnar dörren för teknikchefen Lars Jonsson säger han att företaget levererar det bästa resultatet sedan starten för 15 år sedan.
Helt genomtänkt
Rätt temperatur och luftfuktighet. Övervakning, larm, argonit som sänker syrenivån, mätare som registrerar gnistbildning och tryckklaffar som pressar ut syre för att minimera att en brand får fäste.
Mats Ottosson säger att allt är helt genomtänkt.
Kunders affärs- och verksamhetssystem, webbplatser och it-kommunikation skyddas även av en brandvägg och skulle strömmen försvinna, som den gör då och då i Uppsala, finns en dieselmotor som omedelbart kopplas på och levererar ström.
SSEN 1047, högsta säkerhetsklass, är rummets beteckning på fackspråk. Men i den ingår inte bonusen: QD har ett säkerhetsföretag som granne.
På plats i början
Omkring 10 miljoner har företaget de senaste åren plöjt ner i it-säkerhet. Mycket pengar, men nu tickar taxametern. Dygnet runt. För en så kallad unit, 4,5 centimeters höjd, med fri internet där kapaciteten är 100 megabit, får användaren betala 495 kronor i månaden.
Hyresintäkter härifrån är en del i framgångsreceptet. Det andra är konsulttjänsterna som företaget erbjuder.
Bredvid vd-rummet fattar Mats Ottosson en vattenlöslig färgpenna och börjar rita på tavlan.
Inga Adidaskonsulter
Affärsidén är att ta hand om en liten del av, halva eller hela företags, eller förvaltningars, it-miljö.
— Bara för några år sedan tillbringade jag det mesta av min tid i bilen, på väg ut till företag som kört fast, säger Lars Jonsson.
I dag sköts det mesta på telefon, eller via fjärruppkoppling till kunderna. Ominstallation kräver bara ett tryck på tangenten F7. Just den sista tjänsten har tagit cirka 3 000 arbetstimmar att utveckla.
Det mesta av servicen kräver inga "Adidaskonsulter" (it-personal som sliter mycket skor på besök hos kunderna).
— Men i början är vi medvetet ute och hjälper till på plats, det är viktigt att kunden får "attention" och känner att vi bryr oss om, säger Mats Ottosson.
Satsar på lokal marknad
Den tekniska utvecklingens snabba rörelse framåt och kostnaden att bygga upp egna it-avdelningar för små och medelstora företag är två viktiga argument för att övertyga potentiella kunder.
För Knivstas val, att som en av de första kommunerna i landet låta en konsult bygga upp, underhålla och hjälpa till var som helst i datorlandskapet, får efterföljare, spår Mats Ottosson.
Det var storföretagen som var först med att placera it-tjänster utanför företagets ansvarsområde. Motparterna då var de stora drakarna WM-data och IBM, företag som QD kommer att tampas med när fler blickar vänds mot marknadens små och medelstora företag.
— Men vi är inte rädda. Vi ska fortsätta att vara en aktör på den lokala marknaden där kunderna känner att de är viktiga för oss, säger Mats Ottosson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!