''Isoleringen måste brytas''
Farhad Sarhangi är kurd från Iran och flykting undan Khomeiniregimen som arkebuserade hans 16-åriga syster.I dag, måndag, deltar han i minneshögtiden för Fadime Sahindahl i Uppsala domkyrka. Jag har förlorat ännu en syster. I ett annat krig, säger han.
Farhad Sarhangi visar ett porträtt på sin 16-åriga syster, som förlorade livet i kampen mot Khomeiniregimen i Iran.
Foto: Robert Berthagen
— Begreppet heder kan tolkas och uppfattas olika. För mig är det detsamma som respekt för individ och samhälle. Men heder kan aldrig kopplas ihop med mord.
Farhad Sarhangi sitter i vardagsrumsfåtöljen i familjens hem i Uppsalastadsdelen Gottsunda. Sonen Robin, en och en halv månad, ligger i hans knä. Robins blick, som nyss gick mot fönstret och snöfallet därutanför, riktas upp mot pappas ansikte.
För ett ögonblick tycks det som om till och med den lille fångats av den engagerade faderns allvar.
Annan uppfattning
Skulle, frågar jag, en kurdisk far också kunna tänkas mörda sin son om denne hade svensk fästmö?
Farhad Sarhangi är säker på att det inte skulle ske. Varför? Jo, i en och annan kurds tankevärld ingår den tragiska synen att kvinnor är mindre värda än män och inte själva äger rätten att bestämma över sina liv. Men det är inte en värdering som kan tillskrivas alla kurder.
På en punkt markerar Farhad Sarhangi att han har en annan uppfattning än den som framkommit i media.
— Det faktum att pojkvännen var svensk har inte påverkat Fadimes fars beteende. Fästmannen kunde lika väl ha varit engelsman eller kurd. Det handlar om faderns behov av absolut familjekontroll. Att Fadime skulle leva med en man utan att ingå äktenskap var för honom en skam.
Kurdisk kulturförening
För cirka fyra år sedan tog Farhad initiativ till bildandet av den kurdiska kulturföreningen Azad. Det sistnämnda är det kurdiska ordet för oberoende.
— Vår förening är varken religiös eller politisk. Vi vill bygga broar mellan de kurdiska och svenska kulturerna. Nej, tyvärr har vi inte ännu fått några svenska medlemmar. Men vi vill mycket gärna ha svenskar med i verksamheten.
Utifrån mordet på Fadime planerar föreningen en offentlig debatt i Uppsala. Fyra, fem, kanske sex kurdiska män och kvinnor skall inleda.
— Medverkar gör bland annat en kurd vars dotter lever ihop med en svensk man. Även dottern deltar. Och en kurd som doktorerat i sociologi och aktivt jobbar med invandrarfrågorna från sociala utgångspunkter.
— Alla ger sina uppfattningar beträffande det tragiska mordet, diskuterar tradition, integration och annat i sammanhanget adekvat. Det kan ta en och en halv timme.
— Efter en kortare kaffepaus så ges alla närvarande möjligheter att debattera. Låt oss säga att hela mötet tar tre fyra timmar. Vi hoppas på 200 till 300 deltagare. Alla intresserade är välkomna!
Hög tid att reagera
Farhad Sarhangi drar lätt efter andan och fortsätter:
- Det är hög tid att vi kurder hårt och tydligt reagerar mot det primitiva beteende som Fadimes far stått för. Vi måste förklara krig mot stenåldersvärderingar och medeltida beteenden som är på väg att tillskrivas en hel kultur — den kurdiska.
Farhad vägrar, säger han, att som kurd kopplas ihop med vad en enskild person, Fadimes far, har ansvar för.
— Han tog hedern från sig själv. Man kan inte som invandrare isolera sig från det svenska samhället. Man måste lära sig språket och ta till sig de frihets- , rättighets- och skyldighetsnormer som gäller här. Vill man inte det så får man lida i självvald isolering.
Samtidigt som Farhad hyllar Sverige som en demokrati som tar emot människor som likt honom själv tvingats fly undan förtryck och diktatur så är han starkt kritisk mot bristen på samhällsinsatser när det gäller invandrarnas anpassning till svenska förhållanden.
Tvingande insatser
— Det måste till mycket mer av aktivt uppsökande. Fadimes far har bott i Sverige i 20-talet år men fjärran från den svenska kulturen. Han har ett eget ansvar för detta. Men fick han någon hjälp i syfte att bryta sin isolering? Jag tror det måste till tvingande insatser för invandrare som inte söker sig ut i samhället.
— Men det räcker inte. Det saknas i dag vägar så att invandrare som vill kan lära sig den svenska kulturen i kontakt med etniska svenskar. Den svenska kulturen är lika viktig som språket när det gäller möjligheterna att komunicera med svenskar.
Kunde ha gjort mer
Men, Fadime är mördad. Många frågar sig säkert om invandrarföreningarna tagit tillräckligt ansvar för kvinnofrågorna?
— Nej! Det vi planerar är en blygsam början, ett första steg. Genom att ta initiativ till den här debatten vill vår förening visa att kurder i Uppsala tar sin del av ansvaret för att skapa dialog, ömsesidig förståelse till gagn för oss alla.
Det är inte ännu klart var och när kulturföreningen Azad får debatten till stånd. Men den blir av inom två tre veckor, säger Farhad Sarhangi.
— Vi ska gå ut med flygblad, inte minst på arbetsplatserna. Min syster, Masoumeh, förlorade sitt liv i kampen för demokrati i Iran. Fadime mördades när hon kämpade för rätten att i sitt nya hemland leva lika fritt som alla andra medborgare. Det känns som ett direkt ansvar att föra deras kamp för demokrati och mänskliga rättigheter vidare.
Goda exempel
— Inte bara kurdiska män utan tusentals kurdiska kvinnor har torterats och förlorat sina liv i kamp mot diktaturer. I Sverige kan kvinnorörelsen slåss med demokratiska medel. Jag hoppas att kurdiska kvinnors kamp kan vara goda exempel för demokratisträvanden, inte bara i Kurdistan utan även i Sverige.
UNT-fakta
Namn: Farhad Sarhangi
Yrke: Egen företagare
Ålder: 43 år
Bor: I Gottsunda
Familj: Hustrun Pari, döttrarna Robar, Hawar och Diana samt sonen Robin
Fritidsintressen: Läser skön- och facklitteratur, tidningar.
Samhällsprogram och nyheter i tv och radio
Motto: Respektera andra om du själv vill bli respekterad. Våld löser ingenting.
Aktuell: Ordförande i kurdiska kulturföreningen Azad i Uppsala.
Föreningen planerar en offentlig diskussion kring mordet på Fadime
Sahindahl.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!