Investerare ställde Q-Med mot väggen

Uppsalaföretaget Q-Med har bra produkter som ger framgång på sikt. Men när ska den negativa trenden vända? Frågorna var fler än svaren när ledningen ställdes mot väggen under torsdagens kapitalmarknadsdag.

Bengt Ågerup, vd för Q-Med, gör bra estetikprodukter men har svårt att övertyga marknaden om det.

Bengt Ågerup, vd för Q-Med, gör bra estetikprodukter men har svårt att övertyga marknaden om det.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2008-05-08 18:16
Investerare från när och fjärran hade rest till Uppsala för att höra ledningen för Q-Med berätta om läget och framtiden. Bakgrunden är förstås det senaste årets turbulens, med svaga försäljningssiffror och en mer än halverad börskurs.
- Man undrar ju varför Q-Med tappat mer än något annat läkemedelsbolag i hela Europa, sade en placerare som rest från London över dagen.
Grundaren, vd:n och huvudägaren (med nästan hälften aktiekapitalet) Bengt Ågerup inledde med att berätta om grunden till framgången, NASHA-teknologin. Genom att spruta in substanser som redan finns naturligt i huden uppnås bättre effekt, längre hållbarhet och färre skador av behandlingen.

Patent finns fram till 2016.
- Vi låg tio år före konkurrenterna när vi började och tre-fyra år före nu. Och vi har redan börjat utvecklingen av nästa generation produkterna som kommer att betyda förbättringar på alla områden och ta oss som företag fram till 2030, sade Bengt Ågerup.
Nu ska Q-Med vända trenden, med fokusering på estetikprodukter, ett bredare sortiment av dessa och satsning på marknadsföring.
Anledningarna till att man tappat i försäljning, till exempel 31 procent i USA det första kvartalet, är flera. Konkurrenten Allergan, med bland annat Botox, har satsat stenhårt på marknadsföring och gratisprover. Sedan har också Medicis, som säljer Restylane på USA-marknaden, haft stora lager sedan i höstas.

Hur blir försäljningssiffrorna för resten av året? Tappar ni marknadsandelar? När vänder det? När har ni åter samma lönsamhet som för ett år sedan?
Olika investerare upprepade frågorna gång på gång och svaren från Q-Med-ledningen var ibland ganska kryptiska.
- Jag vet inte. Om ett år ska vi vara tillbaka till god lönsamhet, sade Bengt Ågerup. Eller om två år, ändrade han sig senare.
Svaren illustrerade ytterligare ett av Q-Meds problem, kommunikationen med marknaden. Den har gjort att aktiekursen fallit mer än den borde, enligt flera bedömare.
- Det är typiskt Q-Med. Vi vill ha tydliga siffror och mål, men svaren är svävande och så har det alltid varit, säger en investerare.

Deltagarna på en kapitalmarknadsdag vill ha information som man sedan smälter och omvandlar till investeringsbeslut. Eller köp- eller sälj rekommendationer för analytiker. Ingen vill ge några kommentarer direkt i anslutning till mötet, men flera är kritiska till hur bolaget hanterat situationen.
- Så länge man hade en produkt som säljer sig själv gick allt på räls. Nu när man måste marknadsföra sig blir det problem.
- Det kan inte ha varit en överraskning med de stora lagren. Men Q-Med har inte gått ut och varit tydliga om det i tid.
Samtidigt är alla överens om att Q-Med har bra produkter, bättre än konkurrenterna. och att framtidsutsikterna ter sig ljusa, åtminstone om man blickar bortom 2008.

Till framtiden hör Macrolane, baserat på samma teknik som Restylane, men inriktat på kroppen nedanför ansiktet. Bröstförstoring tros bli det stora området, men Macrolane är inte en konkurrent till implantaten.
- Det är olika marknader, visar vår erfarenhet från Japan. Försäljningen av Macrolane går utöver implantaten, säger Tommy Gunnbo, marknadschef på Q-Med.
Macrolane har testats i Japan sedan 2004, i höstas godkändes produkten i Europa där över 300 plastikkirurger nu utbildats i hanteringen. Nästa år väntar den amerikanska marknaden.
FAKTA
Q-Med
Grundades 1987 och har 700 anställda i 20 länder, varav cirka 500 vid huvudkontoret i Librobäck i Uppsala. Omsatte i fjol drygt 1,3 miljarder kronor. Den mest framgångsrika produkten är antirynkmedlet Restylane som hittills sålts i mer än nio miljoner doser. Restylane godkändes för försäljning 1996 och 1999 introducerades Q-Med på Stockholmsbörsen.
Estetikprodukterna står för över 80 procent av försäljningen. På området specialistsjukvård finns produkterna Deflux och Solesta där Q-Med för närvarande söker partners för försäljningen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om