Internationell storbank lurar Uppsalabor
Citibank genomför just nu en gatuförsäljningsdrive för att marknadsföra kreditkortet Citi Travel Pass i Uppsala. Men UNT:s test visar att säljarna ger vilseledande information om erbjudandet.
Citibanks säljare i S:t Pergallerian har lockat många kunder med erbjudande om en utlandsresa. Men att "gratisresan" kan kosta upp till 1 000 kronor.
Foto: Sven-Olof Ahlgren
I S:t Persgallerian i centrala Uppsala har den internationella storbanken Citibank satt upp ett bås och erbjuder förbipasserande en förmånlig flygresa om de tecknar sig för kreditkortet Citi Travel Pass.
Citibank är en del av Citigroup, som är en av världens största finansiella organisationer.
UNT har testat hur Citibanks säljare lever upp till kraven på att inte ge vilseledande information.
När UNT:s utsände passerar båset i S:t Pergallerian frågar en av de säljarna:
- Har du fått din gratisresa?
Erbjudandet som säljaren presenterar är följande:
Du får en gratis flygresa när du har gjort dina tio första köp med kortet. (Fel. Skatter och avgifter om upp till 1 000 kronor tillkommer som kunden själv får betala.)
Du kan fritt välja om du vill resa till Rom, Paris, London, Amsterdam eller Barcelona. (Fel. Du måste välja tre olika destinationsmål och kommer att få resa till ett av dem. Du kan inte välja vilket.)
Du väljer själv när du vill resa och vilket flygbolag du vill resa med. (Fel. Du ska ange tre olika resetillfällen och någon garanti för att du får resa vid dessa tillfällen finns inte. Citibank har rätt att välja flygbolag.)
Du behöver inte betala någon avgift för de första sex månaderna. Avtalet börjar gälla först när du aktiverar kortet som skickas hem till dig. (Fel. Avtalet blir giltigt när Citibank fått in ansökan som du skriver under på plats - och har godkänt dig som kund. De sex avgiftsfria månaderna börjar löpa omedelbart när avtalet blir giltigt, inte från det tillfälle du väljer att aktivera kortet.)
Om du väljer att inte aktivera kortet får du inga kostnader. (Korrekt. Avtalet är fortfarande giltigt, men så länge kortet är inaktivt uppstår inga kostnader.)
När avtalet är undertecknat får UNT:s utsände en broschyr om Citi Travel Pass i handen. I broschyren nämns inget om att flygresan kan kosta upp till 1 000 kronor. Villkoren för resan återfinns heller inte i foldern. Det är bara genom att kontakta kundtjänst eller gå in på Citibanks hemsida vi får korrekt information om erbjudandet.
Citibanks kundtjänst bekräftar att man har haft problem med försäljare som far med osanning.
- I början av året hade vi många kunder som var missnöjda med informationen från säljarna. Vi trodde att säljarna hade slutat med de här metoderna, förklarar kundtjänstkontakten.
Den gratisresa till Rom i juli som man räknat med kanske blir en resa för 1 000 kronor till Barcelona i september i stället.
UNT: Förstår du om man känner sig lurad?
- Ja, verkligen. Jag hade blivit jätteförbannad om jag blivit lovad en gratis flygresa och så blir det inte så, säger personen i kundtjänsten.
På Citibanks Sverigekontor beklagar man också de felaktiga uppgifterna som säljaren lämnat ut.
- Vi ser mycket allvarligt på det. Det är helt fel av agenten att bete sig på det här sättet. I den utbildning som våra säljare får är vi tydliga med att så här får det inte gå till, säger Hampus Stenberg, informationschef på Citibank.
- De allra flesta av våra kunder är nöjda. Vi har en klagomålsfrekvens på 0,4 procent bland nya kunder.
Citibank uppger att man nu ska skicka ut nya instruktioner till sina säljare och affischer för att konsumenterna lättare ska kunna ta till sig villkoren i avtalet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!