I september meddelade SJ att de skulle utöka trafiken kraftigt på sträckan Stockholm–Uppsala i samband med tidtabellsskiftet i december. Direkttågen skulle återinföras och i princip var det tänkt att det skulle gå två SJ-tåg i timmen i vardera riktningen mellan Stockholm och Uppsala. Men så har det inte blivit.
När UNT ställer frågor till SJ om hur många av de utannonserade avgångarna som faktiskt körts får vi nobben: Av konkurrensskäl vill bolaget inte dela med sig av statistiken.
Uppgifterna om vilka tåg som körs finns dock offentligt tillgängliga via Trafikverkets databas. Och när UNT går igenom statistiken visar det tydligt hur stort sammanbrottet varit för SJ:s trafik under vintern.
Sedan den nya tidtabellen infördes den 10 december har drygt hälften, 51,1 procent, av alla SJ:s tåg mellan Stockholm och Uppsala ställts in. Mälartåg har klarat sig betydligt bättre, 7,4 procent av Mälartågsavgångarna har ställts in. I gengäld har Mälartåg haft betydligt större problem med försenade avgångar: Drygt vart femte Mälartåg som körts har varit mer än 15 minuter försenat. Motsvarande siffra för SJ är att lite mer än vart tionde tåg som körts har varit 15 minuter eller mer sent vid ankomst Stockholm eller Uppsala.
Även om grundtidtabellen har betydligt fler avgångar för SJ än för Mälartåg så har MTR, som kör Mälartågen åt Mälardalstrafik, sedan den 10 december lyckats köra fler tåg mellan Uppsala och Stockholm än vad SJ har gjort: 1 451 avgångar jämfört med SJ:s 1 132.
Detaljstuderar man avgångarna ser man att för de Uppsalabor som pendlar till Stockholm så är det efter arbetsdagens slut som det är störst problem. Av de avgångar som faktiskt körs mellan klockan 17 och 18.11 så är det mer än var fjärde som är 15 minuter eller mer försenad. Allra sämst punktlighet har Mälartågs avgång klockan 17.17 där 52 procent av avgångarna varit 15 minuter eller mer försenad.
SJ har under perioden inte någon gång kört de avgångar som varit planerade att avgå från Stockholm klockan 17.07 och 18.07.
På morgonen är bekymren störst med avgångarna som klockan 7.58 och 8.10 från Uppsala där mellan vart tredje och vart femte tåg har varit mer än en kvart försenat.
Tidigare har SJ sagt att vintervädret har skapat kö till verkstäderna, vilket gör att det är brist på tågvagnar, vilket i sin tur orsakat de inställda avgångarna. Vi har sökt företrädare från SJ för att ställa frågor om hur det kommer sig att de klarat vintern så mycket sämre än konkurrenten MTR, men SJ:s pressavdelning meddelar att de avböjer att kommentera frågan.
Katarina Myrberg, kommunikationsansvarig på Mälardalstrafik, säger att även Mälartåg har haft bekymmer med vintervädret och fordonsbrist.
– Vi har prioriterat att köra tågen och har i stället kört med kortare tåg när det varit fordonsbrist, säger hon.
Niklas Ekström, presschef på MTR, säger att skälet till att de i större utsträckning drabbas av förseningar är att deras tåg går längre sträckor.
– När en tuff vinter påverkar infrastrukturen så får det följdverkningar i hela systemet. Genom att vi täcker in stora delar av Mälardalen kan vi ha förare som ska växla över till en annan linje och inte kommer fram när det är förseningar på den ena platsen, säger han.