Inkclub öppnar e-handelsvaruhus

Det började med bläckpatroner och fortsatte med dammsugarpåsar. Nu lanserar e-handelsföretaget Inkclub i Uppsala ett e-handelsvaruhus för förbrukningsvaror.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2014-04-04 15:43

Vid millennieskiftet för fjorton år sedan när Internet var nytt och allt fler skaffade hemmadatorer kom Lennart Nyberg och Hans Nilsson i Uppsala på idén att sälja bläckpatroner till skrivare över nätet. Företaget startade i en liten lokal på Vattholmavägen.

Idén bar frukt och Inkclub blev framgångsrikt. Men när de smarta telefonerna gjorde sitt intåg på marknaden 2008 minskade försäljningen av bläckpatroner kraftigt. Företaget hade då redan ett par år tidigare breddat sortimentet då ett företag som sålde dammsugarpåsar över nätet förvärvades. Efter hand tillkom även andra kategorier som batterier och skönhetsprodukter.

Nu lanserar Inkclub en ny e-handelsplattform.

– Om kunden tidigare kom till en shoppinggalleria har vi nu samlat allt i ett enda varuhus på nätet, säger Fredrik Brandt vd på Inkclub sedan 2006.

Man påstår sig till och med vara Nordens största e-handelsvaruhus inom sin kategori.

– Jag har i alla fall inte hittat någon annan som har vår förbrukningsvaruprofil, säger Fredrik Brandt.

Arne Andersson, e-handelsspecialist på logistikföretaget PostNord, bekräftar att det finns täckning för påståendet.

Även om Inkclub fortfarande är stora på lasertoner och papper är affärsidén den typ av förbrukningsvaror man lätt glömmer att köpa när man går ut för att handla såsom batterier glödlampor, attiraljer för sko- och klädvård och hygienprodukter med mera. För närvarande säljer Inkclub mest till privatpersoner men riktar sig alltmer till småföretagare med bland annat kontorsmaterial.

Enligt Fredrik Brandt tillkommer fler kategorier framöver, men breddningen får inte heller gå för långt.

– Kunderna måste veta vad vi står för, annars finns risken att tappa i trovärdighet.

Inkclub som numera är ett dotterbolag i Ica-Gruppen har fyra miljoner kunder i sitt register och finns nu i 14 länder, i Norden och på kontinenten. Det betyder att varje marknadsföringsaktivitet ska ut på tio språk och företagets kundtjänst kan också svara på tio språk.

– Uppsala är i det avseendet en väldigt bra rekryteringsbas för oss, säger Fredrik Brandt.

Cirka 6 000 paket skickas ut dagligen utom på lördagar. Företaget har sedan 2001 samarbete med Samhall och det mesta av lagerarbetet sköts av Samhallpersonal.

E-handeln ökar starkt. 2013 med 17 procent vilket är den starkaste tillväxten sedan 2007, enligt e-barometern. E-handeln står för sex procent, drygt 17 miljarder kronor, av detaljhandelns totala omsättning. Hemelektronik, böcker och kläder är de produkter som handlas mest över nätet.

Fotnot: E-barometern som ges ut varje kvartal sammanställs av PostNord, i samarbete med Svensk Digital Handel och Handelns utredningsinstitut, Hui.

Inkclub

Grundat: 1999/2000

Verksamhet: e-handel

Adress: Fyrislundsgatan 80, f d Olle Olsson-bolagens loklaer

Ägare: Ica- Gruppen sedan december 2011.

Antal anställda: cirka 100 plus en Samhallpool på 80-personer

Lager: 4 000 kvadratmeter

Omsättning 2013: 531 miljoner kronor, varav 239 miljoner kronor i Sverige.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!