Gunborg Wallin är 91 år gammal. Hon har ett trygghetslarm från kommunen installerat hemma. För det betalar hon 200 kronor varannan månad, men den senaste räkningen blev av misstag inte betald.
När Gunborg hittade påminnelsen skickade hon omedelbart in 200 kronor till kommunen. Några dagar senare fick hon för första gången i sitt liv ett brev från ett inkassoföretag.
– Jag ringde företaget som kunde se att betalningen kommit in dagen efter att de skickat sitt krav. De beklagade men kunde inte göra något, säger Karin Wengelin som är Gunborgs dotter.
Hon har hjälpt sin mamma att sätta alla räkningar på autogiro. Men denna föll bort eftersom den kom varannan månad. Tre veckor efter sista betalningsdag går inkassokravet ut, och däremellan kommer påminnelsen.
– Jag blir upprörd över att man har dessa rutiner då det gäller trygghetslarm. Det blir en absurd situation att installera trygghetslarm hos en utsatt och ensam människa för att skicka ärendet till inkasso direkt om inte betalningen kommer in i tid när man vet vad det gäller, säger hon.
Hon menar att det naturliga vore att särskilja dessa ärenden så att en lista går till de som rycker ut vid larm och att de kontaktar personen för att se om allt står rätt till, eller att biståndshandläggaren skulle få ärendet för kontroll.
Enligt Jan Malmberg, ekonomidirektör på Uppsala kommun, vore det praktiskt möjligt att upprätta en sorts spärr eller kontrollfunktion för obetalda räkningar av äldre på trygghetsboende, men det skulle strida mot riktlinjen att behandla alla på samma sätt.
– Det är svårt att göra skillnad på olika kunder. Vi upplever att de äldre är bättre på att betala sina räkningar och vi vill inte diskriminera dem, säger han och fortsätter:
– Det vi skulle kunna göra är att se över om det är för snäva gränser. Om vi ser att det är vanligt att vi får en betalning samtidigt som inkassokravet går ut så kan det ju vara så att gränserna är för snäva.
Äldreombudsman Margaretha Åkerlind Skuteli säger att Gunborg Wallins situation inte är ovanlig.
– Dagens 80- och 90-åringar är en riktig gentlemannageneration. De tar illa vid sig när de får inkassobrev. Och tonen i brevet som skickas ut är ju inte särskilt trevlig, säger hon.