Uppsalabon Ingvar Söderkvist har gett upp att fÄ rÀtt mot UL. Det Àr dÀrför han vÀnder han sig till UNT, i hopp om att fÄ rÀttvisa, förklarar han. Men han gör det ocksÄ för att uppmÀrksamma andra resenÀrer pÄ ett problem han tror att fler kan ha rÄkat ut för.
Historien har sin början söndagen den 26 mars. Ingvar Söderkvist ska Äka flygbussen till Arlanda för att resa vidare med ett flyg. Han köper en biljett i automaten vid resecentrum i Uppsala. Automaten tar emot kortet och registrerar köpet men det kommer ingen biljett.
â Jag tĂ€nker att förmodligen Ă€r papperet slut, sĂ€ger han.
Han ringer kundtjÀnst och felanmÀler.
â De sĂ€ger att de redan vet om att det Ă€r fel. Jag frĂ„gar om jag kan Ă„ka med Ă€ndĂ„ och fĂ„r till svar att "nej det gĂ„r inte, du fĂ„r köpa en ny biljett nĂ„gon annanstans".
Eftersom han mÄste med flyget, och inte vill riskera rÄka ut för samma sak ingen, köper han en ny biljett hos ett ombud och betalar 99 kronor kontant. NÀr han kommer hem nÄgra dagar senare fÄr han ett mejl frÄn UL dÀr det stÄr att nÄgot biljettköp frÄn hans kortnummer inte registrerats. Vilket beror pÄ att det bokförts tre dagar senare av banken.
I början av april inleds en mejlkonversation mellan UL och Ingvar Söderkvist som ska pÄgÄ i flera mÄnader. Han menar att han inkommit med alla uppgifter, medan UL begÀr bara mer, vilket gör att han kÀnner sig misstrodd.
â Jag har lĂ€mnat alla uppgifter som Ă€r relevanta. Det hĂ€r Ă€r krĂ€nkning och stöld, sĂ€ger han.
NÀr UNT:s reporter anonymt ringer kundtjÀnst och frÄgar hur man ska förfara om biljettautomaten inte levererat nÄgon biljett blir svaret att ett kontoutdrag krÀvs och en förklaring vad som hÀnt. Det ska inte vara nÄgot problem att fÄ pengarna tillbaka. Men den som dÀremot inte har rÄd att köpa en ny biljett, efter att automaten tagit pengarna och inte levererat, kan fÄ en tillÀggsavgift pÄ 1 500 kronor om en kontrollant kommer, om man Äker ÀndÄ, utan biljett.
I senaste mejlkonversationen med UL uppger handlÀggaren att Ingvar Söderkvist mÄste skicka en bild av den andra biljetten som han till slut Äkte pÄ. Alla "bevis" UL krÀver gör att Ingvar Söderkvist upplever att han betraktas som kriminell.
â Jag vĂ€grar att underkasta mig en brottsutredning av nĂ„gon anonym mĂ€nniska. Biljetten Ă€r köpt kontant och det innebĂ€r att jag inte kan verifiera köpet pĂ„ en bankrĂ€kning.
Enligt UL:s pressjour kan man inte kommentera enskilda fall men det Àr vÀldigt ovanligt att "tjuvÄkare" uppger att det var fel pÄ biljettautomaten.
â Det Ă€r vĂ€ldigt fĂ„ som köper en biljett i en automat i dag. Om det skulle hĂ€nda ger vi inte ut en avgift om vĂ„r utrustning inte fungerat, sĂ€ger Nikodemus KyhlĂ©n.
Att fÄ pengarna tillbaka, som i Ingvar Söderkvist fall, uppskattar han ska ta cirka en vecka, men ibland kan det ta lÀngre tid.
Fyra mÄnader har passerat. Ingvar Söderkvist Àr arg och har till och med gÄtt till polisen med sitt Àrende. För enligt honom har UL bestulit honom pÄ pengarna för biljetten. Men polisen hÀnvisar vidare.
â Polisen sĂ€ger att det Ă€r ett avtalsbrott och man fĂ„r driva civilmĂ„l. Det gör man inte för 99 kronor. För Konsumentverket Ă€r summan för liten. DĂ„ stĂ„r man dĂ€r pĂ„ ruta ett.
Om en biljettautomat Àr sönder kan det enligt UL dröja nÄgra dagar innan den Äter fungerar.
â Det hĂ€r kan sĂ€kerligen drabba hur mĂ„nga som helst. Det kanske Ă€r ett systemfel som behöver rĂ€ttas till, sĂ€ger Ingvar Söderkvist.