Fel på biljettautomat – behandlad som en bedragare

Ingvar Söderkvist har väntat i fyra månader på att länstrafiken UL ska ersätta honom för en biljett han betalat men inte fått.

Ingvar Söderkvist fick ingen biljett ur automaten, men får inte sina pengar tillbaka av UL.

Ingvar Söderkvist fick ingen biljett ur automaten, men får inte sina pengar tillbaka av UL.

Foto: Camilla Pålsson

Uppsala2023-07-25 16:30

Uppsalabon Ingvar Söderkvist har gett upp att få rätt mot UL. Det är därför han vänder han sig till UNT, i hopp om att få rättvisa, förklarar han. Men han gör det också för att uppmärksamma andra resenärer på ett problem han tror att fler kan ha råkat ut för. 

Historien har sin början söndagen den 26 mars. Ingvar Söderkvist ska åka flygbussen till Arlanda för att resa vidare med ett flyg. Han köper en biljett i automaten vid resecentrum i Uppsala. Automaten tar emot kortet och registrerar köpet men det kommer ingen biljett.

– Jag tänker att förmodligen är papperet slut, säger han. 

Han ringer kundtjänst och felanmäler. 

undefined
Ingvar Söderkvist fick ingen biljett ur automaten, men får inte sina pengar tillbaka av UL.

– De säger att de redan vet om att det är fel. Jag frågar om jag kan åka med ändå och får till svar att "nej det går inte, du får köpa en ny biljett någon annanstans". 

Eftersom han måste med flyget, och inte vill riskera råka ut för samma sak ingen, köper han en ny biljett hos ett ombud och betalar 99 kronor kontant. När han kommer hem några dagar senare får han ett mejl från UL där det står att något biljettköp från hans kortnummer inte registrerats. Vilket beror på att det bokförts tre dagar senare av banken. 

I början av april inleds en mejlkonversation mellan UL och Ingvar Söderkvist som ska pågå i flera månader. Han menar att han inkommit med alla uppgifter, medan UL begär bara mer, vilket gör att han känner sig misstrodd. 

– Jag har lämnat alla uppgifter som är relevanta. Det här är kränkning och stöld, säger han. 

När UNT:s reporter anonymt ringer kundtjänst och frågar hur man ska förfara om biljettautomaten inte levererat någon biljett blir svaret att ett kontoutdrag krävs och en förklaring vad som hänt. Det ska inte vara något problem att få pengarna tillbaka. Men den som däremot inte har råd att köpa en ny biljett, efter att automaten tagit pengarna och inte levererat, kan få en tilläggsavgift på 1 500 kronor om en kontrollant kommer, om man åker ändå, utan biljett.

undefined
Ingvar Söderkvist har slussats mellan olika handläggare på UL i flera månader i försök att få tillbaka sina pengar för en biljett han inte fick.

I senaste mejlkonversationen med UL uppger handläggaren att Ingvar Söderkvist måste skicka en bild av den andra biljetten som han till slut åkte på. Alla "bevis" UL kräver gör att Ingvar Söderkvist upplever att han betraktas som kriminell.

– Jag vägrar att underkasta mig en brottsutredning av någon anonym människa. Biljetten är köpt kontant och det innebär att jag inte kan verifiera köpet på en bankräkning. 

Enligt UL:s pressjour kan man inte kommentera enskilda fall men det är väldigt ovanligt att "tjuvåkare" uppger att det var fel på biljettautomaten.

– Det är väldigt få som köper en biljett i en automat i dag. Om det skulle hända ger vi inte ut en avgift om vår utrustning inte fungerat, säger Nikodemus Kyhlén. 

Att få pengarna tillbaka, som i Ingvar Söderkvist fall, uppskattar han ska ta cirka en vecka, men ibland kan det ta längre tid.

Fyra månader har passerat. Ingvar Söderkvist är arg och har till och med gått till polisen med sitt ärende. För enligt honom har UL bestulit honom på pengarna för biljetten. Men polisen hänvisar vidare. 

undefined
"Det här kan säkert drabba fler resenärer", säger Ingvar Söderkvist.

– Polisen säger att det är ett avtalsbrott och man får driva civilmål. Det gör man inte för 99 kronor. För Konsumentverket är summan för liten. Då står man där på ruta ett. 

Om en biljettautomat är sönder kan det enligt UL dröja några dagar innan den åter fungerar. 

– Det här kan säkerligen drabba hur många som helst. Det kanske är ett systemfel som behöver rättas till, säger Ingvar Söderkvist. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!