Fel pĂ„ biljettautomat – behandlad som en bedragare

Ingvar Söderkvist har vÀntat i fyra mÄnader pÄ att lÀnstrafiken UL ska ersÀtta honom för en biljett han betalat men inte fÄtt.

Ingvar Söderkvist fick ingen biljett ur automaten, men fÄr inte sina pengar tillbaka av UL.

Ingvar Söderkvist fick ingen biljett ur automaten, men fÄr inte sina pengar tillbaka av UL.

Foto: Camilla PĂ„lsson

Uppsala2023-07-25 16:30

Uppsalabon Ingvar Söderkvist har gett upp att fĂ„ rĂ€tt mot UL. Det Ă€r dĂ€rför han vĂ€nder han sig till UNT, i hopp om att fĂ„ rĂ€ttvisa, förklarar han. Men han gör det ocksĂ„ för att uppmĂ€rksamma andra resenĂ€rer pĂ„ ett problem han tror att fler kan ha rĂ„kat ut för. 

Historien har sin början söndagen den 26 mars. Ingvar Söderkvist ska Äka flygbussen till Arlanda för att resa vidare med ett flyg. Han köper en biljett i automaten vid resecentrum i Uppsala. Automaten tar emot kortet och registrerar köpet men det kommer ingen biljett.

– Jag tĂ€nker att förmodligen Ă€r papperet slut, sĂ€ger han. 

Han ringer kundtjĂ€nst och felanmĂ€ler. 

undefined
Ingvar Söderkvist fick ingen biljett ur automaten, men fÄr inte sina pengar tillbaka av UL.

– De sĂ€ger att de redan vet om att det Ă€r fel. Jag frĂ„gar om jag kan Ă„ka med Ă€ndĂ„ och fĂ„r till svar att "nej det gĂ„r inte, du fĂ„r köpa en ny biljett nĂ„gon annanstans". 

Eftersom han mĂ„ste med flyget, och inte vill riskera rĂ„ka ut för samma sak ingen, köper han en ny biljett hos ett ombud och betalar 99 kronor kontant. NĂ€r han kommer hem nĂ„gra dagar senare fĂ„r han ett mejl frĂ„n UL dĂ€r det stĂ„r att nĂ„got biljettköp frĂ„n hans kortnummer inte registrerats. Vilket beror pĂ„ att det bokförts tre dagar senare av banken. 

I början av april inleds en mejlkonversation mellan UL och Ingvar Söderkvist som ska pĂ„gĂ„ i flera mĂ„nader. Han menar att han inkommit med alla uppgifter, medan UL begĂ€r bara mer, vilket gör att han kĂ€nner sig misstrodd. 

– Jag har lĂ€mnat alla uppgifter som Ă€r relevanta. Det hĂ€r Ă€r krĂ€nkning och stöld, sĂ€ger han. 

NĂ€r UNT:s reporter anonymt ringer kundtjĂ€nst och frĂ„gar hur man ska förfara om biljettautomaten inte levererat nĂ„gon biljett blir svaret att ett kontoutdrag krĂ€vs och en förklaring vad som hĂ€nt. Det ska inte vara nĂ„got problem att fĂ„ pengarna tillbaka. Men den som dĂ€remot inte har rĂ„d att köpa en ny biljett, efter att automaten tagit pengarna och inte levererat, kan fĂ„ en tillĂ€ggsavgift pĂ„ 1 500 kronor om en kontrollant kommer, om man Ă„ker Ă€ndĂ„, utan biljett.

undefined
Ingvar Söderkvist har slussats mellan olika handlÀggare pÄ UL i flera mÄnader i försök att fÄ tillbaka sina pengar för en biljett han inte fick.

I senaste mejlkonversationen med UL uppger handlÀggaren att Ingvar Söderkvist mÄste skicka en bild av den andra biljetten som han till slut Äkte pÄ. Alla "bevis" UL krÀver gör att Ingvar Söderkvist upplever att han betraktas som kriminell.

– Jag vĂ€grar att underkasta mig en brottsutredning av nĂ„gon anonym mĂ€nniska. Biljetten Ă€r köpt kontant och det innebĂ€r att jag inte kan verifiera köpet pĂ„ en bankrĂ€kning. 

Enligt UL:s pressjour kan man inte kommentera enskilda fall men det Àr vÀldigt ovanligt att "tjuvÄkare" uppger att det var fel pÄ biljettautomaten.

– Det Ă€r vĂ€ldigt fĂ„ som köper en biljett i en automat i dag. Om det skulle hĂ€nda ger vi inte ut en avgift om vĂ„r utrustning inte fungerat, sĂ€ger Nikodemus KyhlĂ©n. 

Att fÄ pengarna tillbaka, som i Ingvar Söderkvist fall, uppskattar han ska ta cirka en vecka, men ibland kan det ta lÀngre tid.

Fyra mĂ„nader har passerat. Ingvar Söderkvist Ă€r arg och har till och med gĂ„tt till polisen med sitt Ă€rende. För enligt honom har UL bestulit honom pĂ„ pengarna för biljetten. Men polisen hĂ€nvisar vidare. 

undefined
"Det hÀr kan sÀkert drabba fler resenÀrer", sÀger Ingvar Söderkvist.

– Polisen sĂ€ger att det Ă€r ett avtalsbrott och man fĂ„r driva civilmĂ„l. Det gör man inte för 99 kronor. För Konsumentverket Ă€r summan för liten. DĂ„ stĂ„r man dĂ€r pĂ„ ruta ett. 

Om en biljettautomat Ă€r sönder kan det enligt UL dröja nĂ„gra dagar innan den Ă„ter fungerar. 

– Det hĂ€r kan sĂ€kerligen drabba hur mĂ„nga som helst. Det kanske Ă€r ett systemfel som behöver rĂ€ttas till, sĂ€ger Ingvar Söderkvist. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!