– Vi är ju helt oskyldiga i det här, ändå är det vi som blir drabbade.
Inger Ackestål sitter vid köksbordet tillsammans med sambon Göran Jacobsson och grannen Helena Larsson. Det har nu gått snart två månader sedan Postnord slutat leverera post till dem som bor på adressen Brantingstorget 7-9 i Uppsala.
– Vår port har bara nyckellås, och de hävdar att deras nyckel till vår port har gått sönder. Tydligen har de som policy att inte ta emot nya nycklar och Uppsalahem har hittills inte installerat något nytt låssystem, säger Inger.
De har fått sin post sporadiskt, men det har varit med långa mellanrum. Först fick de ingen post på en månad, sedan gick det ungefär tre veckor till innan de fick post igen.
– Då fick man gamla tidningar som man betalar dyra pengar för att prenumerera på. Sedan är det ju flera personer i huset som har missat läkartider, samt har fått lägga ut för påminnelseavgifter, säger Helena.
Boende i huset har inte fått information från varken Postnord eller Uppsalahem, varför vet de inte. Men samtliga känner sig oroliga för att få inkassokrav – och i värsta fall hamna hos Kronofogden.
– Det känns otroligt barnsligt av både Postnord och Uppsalahem att ingen tänker på oss. Vi borde egentligen inte stå för påminnelseavgifterna, men vad annars ska man göra, undrar Inger.
Det är många pensionärer som bor i huset, därför är det få som har digital brevlåda eller räkningar på autogiro.
– Många boende har inte heller bil, så det går inte att åka till Postnord för att hämta brev. Även om någon har bil så kan man ändå inte hämta post åt andra, eftersom man måste visa legitimation, säger Inger.
Frustrationen börjar bli påtaglig bland de som bor i huset och nu vet man inte längre vad man ska ta sig till.
– Vi har kontaktat både Postnord och Uppsalahem, men de skyller bara på varandra, säger Helena.
Postnord menar att man sedan flera år tillbaka har som policy att inte ta emot fler nycklar på grund av säkerhetsskäl.
– Vi har tidigare fört dialoger med Uppsalahem om att vi inte har möjlighet att ta emot fler nycklar, så därför säger vi nu nej, uppger Camilla Törnkvist, distributionsområdeschef för Postnord Uppsala.
Uppsalahem menar däremot att Postnord inte alls hört av sig tidigare, utan att man enbart fått en vecka på sig att anordna ett nytt låssystem.
– Det är en helt orimlig tidsaspekt. Vi har därför tillverkat en ny nyckel som har funnits klar sedan slutet av april, som vi har erbjudit Postnord under tiden som vi tittar på en annan låslösning, säger Linda Ryttlefors, Uppsalahems kommunikationschef.
Uppsalahem uppger att man nu har fått en offert på ett nytt digitalt låssystem som man tackat ja till, men att de inte kan svara på när det ska installeras.
– Vi hoppas kunna installera det i mitten av juni, men det kan ta längre tid. Under tiden så erbjuder vi den nya nyckeln, säger Linda Ryttlefors.
Varför har inte de boende fått någon information?
– Det är Postnords ansvar att meddela sina kunder att de inte kan leverera posten, säger Linda Ryttlefors.
Camilla Törnkvist svarar:
– Det är Uppsalahems ansvar att se till att vi kommer in i fastigheten så vi kan leverera post.
Tycker ni inte att det blir sandlåde-nivå på detta?
– Det är otroligt olyckligt att de boende kommer i kläm, säger Linda Ryttlefors.
– Det är en jättetråkig situation för alla inblandade. Vi hoppas på en lösning inom kort, säger Camilla Törnkvist.
Innan UNT hinner publicera artikeln får man ett samtal där Uppsalahem uppger att Postnord har accepterat att ta emot den tillfälliga nyckeln under tiden som en ny låsanordning tas fram.
– Det känns verkligen jättebra att man lyckats komma fram till en lösning, säger Linda Ryttlefors.
Postnord menar att man nu har kunnat gå med på den tillfälliga lösningen eftersom det finns en tidsplan för ett byte av lås.
– Då kan vi acceptera nyckeln, eftersom vi fått bekräftat en tidsram på en långsiktigare lösning. Det är vi glada över, säger Camilla Törnkvist.