UNT berättade i förra veckan om den outnyttjade vändplanen i Sunnersbol, två mil nordost om Uppsala. Byborna har klagat på att den nya vändplanen inte används, i stället väljer UL:s skolbuss att backa och vända i en t-korsning 300 meter före vändplanen.
UL tycker att vändplanen ligger för långt bort i förhållande till den färdväg som bussen ska hinna köra.
– I det här fallet är det knappt om körtid, sa UL:s Sture Jonsson till UNT.
Ivan Andic, regional planerare vid Trafikverket, säger att arbetet med vändplanen och tillhörande väganslutning till 288 föregicks av samråd med berörda parter.
– Jag har pratat med projektledaren. Kommunen och UL har varit med i processen.
Sture Jonsson har sagt till UNT att vändplanen kom till utan någon förhandsinformation från Trafikverket. Ivan Andic tänker nu ta kontakt med Uppsala kommun och UL. Han menar att det är omöjligt att Trafikverket skulle ha beslutat om en vändplan på egen hand.
– Vi brukar höra med olika parter om vilka behov som finns. Vi har inte ansvar för skolskjutsar utan sådana frågor väcks alltid av andra parter genom samråd.
Även Sture Jonsson på UL vill reda ut frågan.
– Vi har ingen dokumentation men det är möjligt att det finns någon muntlig överenskommelse.
Om Trafikverket har rätt, är det då inte dags att skolbussarna kör fram till vändplanen?
– Den frågan ligger inte helt och hållet i UL:s händer. Det får vi i så fall ta tillsammans med Uppsala kommun.