Att stationen måste göras om har varit på tapeten i decennier. Redan för 25 år sedan ingick en utbyggnad av Märsta station i den så kallade Strängöverenskommelsen, men inget har hänt. Stationen är sliten, för liten och har för dålig säkerhet och kapacitet.
Sommaren 2007 presenterade Banverket därför två förslag som ställdes ut i Märsta och på Banverkets egen hemsida. Det ena alternativet, nordalternativet, innebär att stationen i stort sett ligger kvar på samma plats som i dag men förskjuts norrut lite grann. Det andra innebär att stationen flyttas till ett läge i höjd med Märsta centrum. Både invånare och andra intressenter lämnade in åsikter på förslagen.
Så i våras kom Banverkets beslut, stationen bör byggas ut på sin nuvarande plats. Verket presenterade också tre nya alternativ.
Två alternativ gör det möjligt med vändande pendeltåg i Märsta i tiominuterstrafik. Man vill också bygga en gångtunnel från stationshuset, under spåren, med uppgång vid både fjärrtåg och pendeltåg. Spåren ska gå att nå med trappa eller hiss.
Det tredje alternativt är billigare och klarar samma kapacitet som i dag, det vill säga fyra tåg i timmen. Det innebär att man bygger en kortare gångtunnel som bara sträcker sig till fjärrtågets plattform.
I alla tre alternativ ingår en ny bussterminal på samma plats som i dag men med en dockningssterminal. Det betyder att bussarna parkerar bredvid varandra med mellanliggande refuger för passagerare.
Investeringen skulle kunna kosta upp till en miljard kronor. Men ingen vill betala. I den nationella planen för transportsystem som regeringen har fastställt, finns inte utbyggnaden av Märsta station med. Planen sträcker sig ända fram som till 2021. Anders Johansson (S), kommunalråd i Sigtuna, menar att han gjort allt som ligger i hans makt för att få till en utbyggnad. Allt utom en sak, öppnat kommunens plånbok. Det tänker han inte göra.
– Alla andra kommuner runt omkring har fått utbyggnader betalade med 100 procent statliga medel, det är inte rimligt att kommuninvånarna ska betala det här, säger Anders Johansson
Anders Johansson är inte heller nöjd med de förslag som Banverket presenterat. Han vill bland annat se att gångtunneln under spåren sträcker sig hela vägen från Sätuna torg. Sen vill han att man bygger en ny uppgång längst bort i syd på perrongerna. När invånarna i Sigtuna kommun får se en utbyggd station förblir alltså högst lika oklart som för 25 år sedan.
– Jag är mycket pessimistisk, säger Anders Johansson, om chanserna att få till en utbyggnad inom den närmaste framtiden.