Ingen vill betala för glesbygdslinjer
Striden mellan landstinget i Uppsala län och länets kommuner går vidare: Vem ska stå för kostnader för busslinjer som har lågt regionalt resande?
Men Östhammars kommun har bestämt sig. Inte en krona till åt landstingets busstrafik. Östhammars kommun ger redan i dag 14,4 miljoner kronor om året för kollektivtrafiken.
- Vi bedömer att dessa pengar räcker för att hålla trafiken i gång i vår kommun, säger kommunens ekonomichef Per Engström.
Landstinget och länets kommuner äger UL (Upplands lokaltrafik). I mitten av oktober möts de i ännu ett ägarsamråd där avsikten är att lösa den segdragna frågan om hur busstrafiken i länet ska lösas ekonomiskt. En lösning borde ha nåtts före sommaren, bland annat med tanke på att den nya tidtabellen för vintern träder i kraft i december och ska tryckas i månadsskiftet oktober/november, alltså bara ett par veckor efter ägarsamrådet den 16 oktober.
Insatta källor säger till UNT att ägarsamrådet kommer för tätt i tiden inpå den vecka då den vinterturlistan måste skickas för tryckning. Mycket tyder därför på att det inte blir någon förändring alls den här vintern i turlistan mot tidigare år.
- Jag skulle bli mycket förvånad om det blir några radikala förändringar i vinterturlistan, säger UL:s informationschef Sture Jonsson.
Landstinget vill ha en översyn av de nuvarande stomlinjerna. Landstinget har ansvaret för stomlinjer men menar att de linjer av dessa som går med förlust ska klassas om till lokal trafik och därmed gå över till ett kommunalt ansvar. I Östhammars kommun berörs exempelvis delsträckan Öregrund/Östhammar på linje 811. Öregrund uppfyller kriteriet för att vara en stomlinje, men eftersom trafiken går med förlust på sträckan Öregrund-Östhammar vill landstinget att kommunen tar över kostnaden. Kommunen tvärnobbar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!