Sju av Uppsalas större hotell rapporterar varje månad in hur stor beläggning de har haft och till vilka priser rummen har sålts. Både beläggning och pris avgör sedan resultatet och hur marknaden ser ut.
Enligt Park Inn Uppsala och Clarion Hotel Gillet ökade stans beläggning med en procent i juni jämfört med samma tid förra året. Priserna ökade med fyra procent samma månad.
– Men vi behöver öka beläggningen ännu mer, säger Ann-Sophie Myrefelt, hotelldirektör på Park Inn Uppsala.
Hon och Susanna Ståhl, hotelldirektör på Clarion Hotel Gillet, är överens om att Uppsala inte är en sommarstad.
– Vi skulle behöva arenor och festivaler som drar mer kommersiellt och jag tror att vi måste vara fler som kämpar för turismen i Uppsala i lågperioder, säger Susanna Ståhl.
De båda hotelldirektörerna tror att paketlösningar är en bra väg för att få fler rum sålda till turister.
– Vi ökar mycket på det, till exempel paket för familjer och golfpaket. Men vi skulle vilja ha ännu fler saker som turisterna kan göra i sommar här i Uppsala, säger Susanna Ståhl.
Park Inn Uppsala hade en finfin junimånad i år. Beläggningen gick upp väldigt mycket, enligt Ann-Sophie Myrefelt. Exakt hur mycket vill hon inte säga.
– Vi hade många affärsresenärer, sent in i månaden, även efter midsommar. Flera bussgrupper och vi har också uppfattningen att det har varit fler tyska turister i år.
– Vår strategi att locka hit barnfamiljer har också lyckats. Vi har bestämt oss för att ha familjevänliga priser.
Priserna har de kunnat hålla på samma nivå som förra året.
– Juli har inte varit superfantastiskt, men bättre än förra året i alla fall, säger Ann-Sophie Myrefelt.
I veckan pågår både Livets Ords Europakonferens och SM i boule. Två evenemang som ger hotellen fler gäster, men några exakta siffror för hur juli har sett ut går inte att få.
Hotel Uppsala uppger att juli har varit bra för dem två år i rad, men junisiffran var lite sämre i år jämfört med förra året. Enligt Christine Hedberg, tillförordnad platschef på Hotel Uppsala, hade de 3 297 sålda rum under juni. Förra året var siffran 3 648 och 2009 3 011 sålda rum.
– 2010 var ett jättebra år. Allt beror på kongresser och konferenser. Det är även en hård konkurrens i stan. Vi ligger ganska lågt jämfört med andra hotell. Sedan är sommaren billigare över lag, eftersom det är många turister och få konferenser.