Ingen rulltrappa till perrong

Kommunens och resenärernas önskan om en ny rulltrappa på Resecentrum fryser inne.

Ingen rulltrappa kommer att byggas upp till Resecentrums spår 8.

Ingen rulltrappa kommer att byggas upp till Resecentrums spår 8.

Foto: Cornelia Edblad

Uppsala2011-08-04 09:04

Den dialog som förs mellan Uppsala kommun och Trafikverket har stannat vid frågan om vem som ska betala.

Redan innan Uppsala resecentrum har invigts finns krav på ombyggnad.
Till Spår 8 på Uppsala resecentrum tar man sig från Centralpassagen endast via trappor eller hiss.

Resenärer och handikappföreningar, bland andra, har efterfrågat en rulltrappa mellan passagen och plattformen. Spåret belastas i dag av mycket trafik och därför räcker inte trappan och hissen till. I våras fick kommunens projektgrupp för resecentrum i uppdrag att begära förhandlingar med Trafikverket, för att få igenom ett beslut i frågan.

Men någon rulltrappa lär det inte bli. Dels skulle det innebära ett omfattande arbete och dels har vare sig Trafikverket eller kommunen någon budget för det.
– Det kommer garanterat inte bli någon rulltrappa denna vinter. Det är inte säkert att det någonsin blir det. Vi för en dialog med Trafikverket om de kan tänka sig att delfinansiera rulltrappan. Det finns inga pengar avsatta inom kommunen för det här och Trafikverket har inte heller någon budget, säger Stefan Hanna, kommunalråd med ansvar för trafikfrågor i Uppsala.

Förhandlingarna har alltså stannat vid frågan om vem som ska betala.
– Nu för man mest en diskussion om själva behovet av en rulltrappa. Spår 8 är i dag det mest trafikerade spåret i och med stockholmstrafiken. Men Trafikverket menar att spåret inte är tänkt att hantera den mängd människor som det i dag gör. När de andra spåren är klara menar Trafikverket att den hiss och trappa som redan finns kommer att räcka till, säger Stefan Hanna.

Trafikverket i Uppsala ser frågan som en kommunal angelägenhet.
– Vi kommer inte att göra någonting. Dialogen står still till dess att kommunen ger något direktiv om en ny rulltrappa, säger Göran Löfstrand på Trafikverket.

I början av december väntas spår 1 och spår 2 vara helt klara. Då är tanken att spår 8 främst ska trafikeras av tåg som passerar Uppsala, till exempel godståg. Därför ser inte Trafikverket något behov av rulltrappan.

Vad ska resenärerna göra fram tills att de andra spåren är klara?
– De har ju gått så här i drygt ett år, så de får nog vänta tre – fyra månader till, säger Göran Löfstrand.

Uppsala Resecentrum

År 2005 började bygget av Uppsala resecentrum. Den nya terminalbyggnaden invigdes 11 april 2010. 5 december i år väntas samtliga spår vara klara och 12 december kommer Resecentrum i sin helhet att invigas.

Byggprojektet är en av Uppsalas största genom tiderna och drivs gemensamt av Trafikverket, Jernhusen AB och Uppsala kommun. Bygget har inneburit stora förändringar av stationsområdet, bland annat har staden fått de nya gatorna Stationsgatan och Stadshusgatan, en ny gång- och cykelframfart under spåren i form av Centralpassagen och nya bilgaraget Centralgaraget.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!