Ingen historia före 1709?

Vad gör de egentligen på Skolverket mellan klockan 9 och 17? Inte lär de fundera på vad som är poängen med historiekunskaper i alla fall. Skolverket har nyligen presterat ett förslag till kursplan för grundskolans historieundervisning som är sådant att professor Dick Harrison i Expressen i måndags misstänkte att författarna saknade alla de kunskaper i äldre historia som förr ansågs höra till allmänbildningen.

Håkan Holmberg

Håkan Holmberg

Foto: Pelle Johansson

Uppsala2010-02-17 00:01

Förslaget innebär nämligen att antiken och medeltiden i princip försvinner i de högre årskurserna och nästan all tid ägnas åt de senaste tre århundradena. Ut alltså med greker och romare, med de stora religionernas uppkomst och beroende av varandra, med slavsamhälle, feodalism och tidig kapitalism, med korståg och religiös intolerans, med Kinas, Indiens, Afrikas och Amerikas äldre historia, med... ja listan blir hur lång som helst. Och bort dessutom med allt det som gör vardagen just här lite mer begriplig - katedraler, sockenkyrkor, kulturlandskap och nationsbildning, vikingatåg, hedendom och kristen mission... och allt möjligt annat därtill.

Nej, man måste inte veta lika mycket om Bysans och Birger Jarl som man bör veta om Andra världskriget. Men man måste ha en viss grundläggande orientering - eftersom historiekunskaper är nödvändiga för att man ska kunna förhålla sig till sin samtid.
Den som inte vet att de stora religionerna och kulturtraditionerna har gemensamma drag och ofta berikat varandra riskerar att bli ett offer för dem som sprider religiös fanatism.
Den som inte känner till kättarprocesser eller förbud mot vetenskap och kritisk filosofi har inget att relatera till när makthavare i dag försöker hindra människor att tänka och tala fritt.
Den som inte hört talas om demokratins ursprung och motståndare under antiken kan få svårt att värja sig när samtida diktaturkramare vill framstå som nya och originella tänkare.
Den som inte har någon föreställning om människors villkor i äldre tider, om slaveri, livegenskap, klassklyftor och kvinnoförtryck får svårt att bedöma vad som är viktigt och mindre viktigt i vår egen tid.

Skolverkets förslag är ute på remiss. Visserligen kan landets historielärare strunta i det, precis som lärare alltid har struntat i en del dumheter uppifrån. Men en kursplan som så flagrant saknar verklighetskontakt är inget att ha. Visst står det väl en stor container på gården utanför Skolverket?
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om