På annat sätt går det inte att förklara när Emmy sittande i en boxninghandske inleder Armeniens dåligt ihopsatta poplåt Boom boom, för att sedan omringas av maskulina dansare medan hon själv falsksjunger och hennes kör fyller i än värre.
Eller när Yuksek Sadakat har svårt att få 80-tals rocken att lyfta för Turkiet och i stället söker kraft i en ormkvinna instängd i en rund bur mitt på scenen. Få minns låten Live it up, men de flesta säkert kvinnan i buren som släpptes ut förvandlad till fågel i slutackordet.
ÄNDÅ ÄR NÅGONSTANS förhoppningen att det inte är Eurovision i tv-show fullt ut som avgörs. Att musiken i stället fortfarande har någon liten roll att spela. Men man ska inte vara helt säker hur det resoneras när det ska sållas bland 19 låtar per kväll i semifinalerna.
FLERA AV TISDAGENS bidrag sjönk ihop och försvann i överarbetade scenidéer medan några sjöng bort sig. Andra var förstås dömda på förhand, som Portugals svar på Village People med kamprörelseplakat.
Förhandstipsen på Norges och Stella Mwangis Haba föll tungt efter ett ganska svagt framträdande. Greklands sönderrappade nationaltoner var dock inget hinder för final. Inte heller rappinslag i verserna från mellan Georgiens punkrockiga refränger eller seg Disneyballad från Litauen.
DET VAR LÄTTARE att minnas var de enkla arrangemangen kring inte sällan de starkaste melodierna: Serbiens och Ninas färgglada popsoul i Caroban, Schweiz trallvänliga In love for a while och finska Paradise Oskars rädda världentema i Da da dam. Samtliga tog också en plats i lördagens final.
FÖRÖVRIGT så imponerade den amerikanska trumkonstellationen Cold steel i sista mellanakten mest. De kunde både spela, dansa och klä sig värdigt en jättescen.
"Ingen framgång för udda inslag"
KRÖNIKA. Spektaklet är i gång. Annat kan inte sägas när den tyska tv-maskinen i Düssendorf rullar ut sammanlagt sju timmars direktsändning över Europa under veckan. En massiv matta av minst sagt fantasifulla scenupptåg radas upp för att nå uppmärksamhet. Och här och var för att dölja musiken.
Finska Paradise Oskars rädda världentema i "Da da dam" var lättsmält.
Foto: Scanpix
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!