Ingen avstängning av Kungsgatan

Kungsgatan i centrala Uppsala blir ingen renodlad bussgata, även om det skulle gagna kollektivtrafiken bäst. De borgerliga partierna säger nej, och den socialdemokratiska ledningen tror inte på någon stor reglering, åtminstone inte under de närmaste åren.

Uppsala2001-10-19 00:01
Vid kommunstyrelsens sammanträde 5 november ska förslaget till trafikprogram som tänks ingå i Uppsalas fördjupade översiktsplan vara klart för remiss.
Programmet kommer inte att innehålla konkreta förslag till förändringar, utan främst de principer som ska styra den fortsatta trafikplaneringen. Av detta blir det senare en trafikplan, kanske nästa höst.

Folkpartiet kritiskt
Men det arbetssättet kritiseras av folkpartiet:
— Socialdemokraterna tycker att vi ska fokusera oss enbart kring de övergripande målen. Det är, tycker jag, att fly en diskussion, säger kommunalrådet Jan-Ove Jerrestål.
—Alla kan ställa upp på välvilliga mål. Men det måste knytas samman en beskrivning av hur effekterna blir, menar Jerrestål.

Ökning drabbar Väderkvarnsgatan
Problemet är att regleringar som ökar framkomligheten för busstrafik på Kungsgatan leder till att bilister väljer andra gator. Med nuvarande gatunät tycks ökningen främst drabba Väderkvarnsgatan.
Och effekterna av sådana åtgärder är ännu inte tillräckligt belysta, menar de borgerliga.
—Jag tror att Kungsgatan kan användas i ökad utsträckning för kollektivtrafiken, men en avstängning för bilar betraktar jag som helt utesluten, säger moderata samlingspartiets kommunalråd Gunnar Hedberg.
—Värderkvarnsgatan har en hög trafikbelastning redan i dag. Vill en majoritet vill styra dit ytterligare trafik så måste man göra en miljökonsekvensbeskrivning, tillägger Gunnar Hedberg.

S håller med de borgerliga
Socialdemokratiska kommunalrådet Annika Lindh säger att hon i grund och botten har samma inställning som de borgerliga partierna:
— Vi kan inte bara flytta över trafiken till Väderkvarnsgatan. Behöver man föra trafiken åt det hållet måste nya E 4 först bara färdig så att man kan avlasta trafiken via Tycho Hedéns väg.
— Ombyggnaden av stationsområdet börjar kanske nästa år och den kommer att leda till en rad avstängningar. Det blir onormalt i cityområdet under de närmaste fem åren, förutspår Lindh.

Förordar pragmatism

När trafikplanen görs måste man enligt Annika Lindh därför vara ganska pragmatiskt.
—Jag tror inte på någon total avstängning av Kungsgatan för biltrafik, säger Lindh. Frågan är i vilken utsträckning man kan underlätta för bussarna på annat sätt.
Gunnar Hedberg tycker att man ska bygga en Stationsgata snarast möjligt. Annika Lindh tror att en sådan kan börja byggas tidigast år 2003.
Politikerna försöker undvika den situation som inträffade i slutet av 1990. En majoritet med socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet vill då stänga av Kungsgatan för biltrafik.

Kraftig reaktion bland boende
Reaktionen blev mycket kraftig bland de boende omkring Väderkvarnsgatan. Miljöpartiet bytte fot och frågan föll.
Vänsterpartiet har i dag samma inriktning som tidigare.
—Vi tror att en avstängning är en enda möjligheten, säger kommunalrådet Britt Löfgren. Fast vi behöver se mera av konsevenserna.
UNT har inte lyckats nå miljöpartiets kommunalråd Åsa Domeij.


Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!