I samband med den nya dragningen av väg 288 uppvaktades Trafikverket av boende i Sunnersbol. Fredrik Blom var en av föräldrarna som ville få till en bra väg för barnen till och från samhället.
– Trafikverket sa att "vi bygger en bussrundel här. Det blir centralt och bra i byn".
Trafikverket höll sitt löfte och byborna var nöjda. Efter sommarlovet gick barnen till den nya vändplanen, men UL-bussen kom aldrig. I stället har chauffören fortsatt att vända bussen vid en t-korsning som ligger 300 meter tidigare, nära avtagsvägen från 288.
– Bussen stannar på en 70-väg och backar in i en 90-graders kurva. Det är helt sjukt! Kommer det en bil där så finns det inte en suck att den hinner stanna. Ska det behöva hända saker innan de gör något åt det?
Fredrik Blom har försökt påverka UL att börja åka fram till vändplanen, men förgäves. Inte heller kommunen har visat intresse att lösa problemet.
– Alla slår ifrån sig, och så har de ändå byggt det här för skattemedel. Det är bortkastade pengar, sägger Fredrik Blom vid vändplanen.
Sture Jonsson vid Upplands lokaltrafik säger att vändplanen kom till utan någon förhandsinformation.
– Varken UL eller Uppsala kommun har varit vidtalad av Trafikverket om att bygga en vändplan. Vi vet inte med säkerhet vem Trafikverket har fört dialog med.
UL tycker att vändplanen ligger för långt bort i förhållande till den färdväg som bussen ska hinna köra.
– I det här fallet är det knappt om körtid. Även om det bara tar några minuter att åka bort och vända så är det några minuter åt fel håll.
Att backa och vända i en 90-graders kurva, är inte det mer riskabelt och tidskrävande än att åka bort till vändplanen?
– Inte enligt de uppgifter jag har fått. De kollegor som varit ute på platsen har gjort bedömningen att det inte är farligt att vända där.
Malte Burwick, verksamhetschef vid NTF i Uppsala län, anser att backning med en skolbuss helst ska undvikas.
– Backning med tunga fordon är ett riskmoment som bara ska göras när det är absolut nödvändigt.
Fredrik Blom och de övriga i Sunnersbol får leva med sin vändplan på den yta där det tidigare fanns en fårhage.
– Jag vet hur det kommer att se ut här. Det kommer att växa ogräs och vändplanen kommer att står här som ett monument.
UNT har sökt ansvarig på Vägverket för en kommentar.