UNT berättade nyligen att Uppsala kommun i en anmälan ifrågasatte lämpligheten hos bolaget Olivia Personlig Assistans AB. Bakgrunden var larm om misär hemma hos en person med omfattande personlig assistans.
Enligt kommunen har oro för brister påtalats upprepade gånger utan att förändringar skett.
Nu meddelar Inspektionen för vård och omsorg, IVO, att kommunens anmälan inte leder till tillsyn. Ärendet avslutas därmed.
– Vi bedömer att det här inte var tillräckligt för en tillsyn av ägare och ledning, säger Mohammad Dadgaranfar, handläggare.
Anmälningar av det här slaget sparas dock i händelse av senare tillsyn.
– Problemen är kända av båda parter och de får utreda och hantera de klagomål som inkommit. Om vi senare gör en ägar- och ledningsprövning tittar vi på hur klagomål hanterats och utretts, säger Mohammad Dadgaranfar.
Jill Hägglund, enhetschef på Uppsala kommun, vill inte recensera IVO:s beslut men menar att kommunen gjort sin plikt genom anmälan.
– Det är viktigt att vi följer de skyldigheter vi har enligt lag, säger hon.
Bolagets vd Daniel Nyberg säger att han inte kan kommentera enskilda personers situation. Men, försäkrar han, noggranna utredningar görs om det finns misstankar om brister. Han understryker också kommunens ansvar som huvudman.
– Är kunden i behov av en annan insats än personlig assistans, som är en frivillighetslagstiftning, kan bara huvudmannen besluta om detta.