I september gjordes en kontroll av Tullgarnsbron, och då kunde kommunen och Peab, byggföretaget som byggt Tullgarnsbron, konstatera att bron, trots de inledande problemen, nu fungerar som tänkt.
– Entreprenören har åtgärdat alla fel och bron är i full drift. Vi kan konstatera att den uppfyller de kontraktsvillkor som är uppställda och det finns inga kvarvarande problem, säger Emil Enarsson.
Några skadestånd kommer kommunen inte att kräva av Peab.
– Kommunen står endast för avtalade kostnader och betalar inget annat än det som står i kontraktet. Entreprenören ansvarar fortsatt för att bron ska fungera under garantitiden och betalar de åtgärder som har gjorts för att bron ska fungera.
Hur kommer det sig att kommunen inte kräver ersättning för den tid som bron varit avstängd?
– Vi följer det kontrakt som är signerat. Vi tittar framåt och vill att bron ska fungera långsiktigt och har haft en bra dialog med entreprenören som åtgärdat alla fel så att vi i dag har en fungerande bro.
Finns det brister i kontraktet om kommunen inte kan begära ersättning för följdkostnader när det man beställt inte fungerar?
– Det kan jag inte kommentera, säger Emil Enarsson.
Under ett år ska Peab nu i ett särskilt kontrollprogram regelbundet mäta broklaffen vid olika temperaturer för att kontrollera att bron fungerar under olika yttre förhållanden för att säkerställa att nya problem inte uppstår.
När det gäller grundorsaken till att problemen kunnat uppstå hänvisar Emil Enarsson till Peab. Kommunen har bara fått en muntlig dragning av dem, säger han.
Peab vill i sin tur inte ställa upp på en intervju, men skriver i ett mejl att orsaken till det stora stoppet i början av maj berodde på att "vissa detaljer i den tekniska lösningen tillsammans med materialens temperaturrörelser samverkat på ett ogynnsamt sätt". De hävdar att skälet till att detta inte upptäcktes tidigare beror på att "den estetiska utformningen begränsar möjligheter till inspektion". I övrigt anser de att ärendet är avslutat och att slutsatserna i deras utredning inte är något som de lämnar ut till media.
Preliminärt har Tullgarnsbron, inklusive anslutningsvägar, kostat 278,5 miljoner, varav 149 miljoner gäller själva bron.