Nyligen beslutade hälso-och sjukvårdsstyrelsen att under hösten följa upp hur Avesina klarar kraven väntetider till undersökningar och provsvar. Till grund för det låg en rapport som visade svart på vitt att köerna under våren var mycket långa – men också att det hade blivit bättre i slutet av våren.
På Avesina är man besviken över att landstingspolitikerna fortfarande visar misstro, eftersom man redan i början av sommaren berättade att köerna nu är borta.
– Det finns en stor besvikelse över att de inte tar till sig det vi säger. Vi har inga väntetider över huvud taget nu. Vi hade kommit igenom allt före sommaren, säger Eva Gummesson, affärsområdeschef på Avesina.
Enligt henne berodde problemen i våras på det elektroniska bildhanteringssystemet som används vid undersökningarna, ett system som landstinget beslutat att företaget ska använda.
– Enligt avtalet med landstinget ska systemet ha en kapacitet på 98 procent. Men det fungerar bara till mellan 30 och 50 procent. Vi rapporterar 10 till 25 avvikelser till IT-avdelningen varje dag.
I en artikel i UNT efter hälso- och sjukvårdsstyrelsens möte sa Socialdemokraternas landstingsråd Vivianne Macdisi att landstinget borde överväga kompensation från Avesina på grund av att de inte klarar kraven i avtalet.
– Då ska vi kunna få kompensation för att vi måste använda bildsystemet, säger Eva Gummesson.
Avesina har avtal med Uppsala läns landsting om att ha ansvar för mammografin i hela länet. Där ingår både screening, som alla kvinnor mellan 40 och 74 år kallas till, undersökningar av kvinnor där man har misstanke om en tumör i bröstet samt återkontroller av tidigare bröstcancerpatienter.