Inga klara besked om Q-med
Om Q-Med bröt mot marknadsföringslagen då bolaget erbjöd en bloggare gratis produkter utan att det framgick att det var reklam, råder det delade meningar. Q-Med anser att bloggaren själv skulle tagit ansvar för en reklammarkering, något Konsumentombudsmannen avfärdar.
I början av februari inledde KO en utredning av fallet. Men Q-Med ifrågasätter nu om erbjudandet verkligen kan klassas som marknadsföring."Vi varken kan eller vill utöva redaktionellt inflytande över det som kunde komma att skrivas om publiceras med anledning av erbjudandet", skriver Q-Meds jurist Patrik Plöen i ett brev till KO.
Men KO håller inte med.
- Erbjudandet är helt klart utformat så att mottagaren förväntas uttrycka sig i positiva ordalag om produkterna. Vi har svårt att se att Q-Med skulle fortsätta sponsra någon under ett helt år om den skrev negativt om produkterna. Självklart är det marknadsföring, säger Mattias Grundström på KO.
Patrik Plöen skriver också i sitt svar till KO: "Vi anser att det slutliga ansvaret för reklamidentifiering måste ligga på den som publicerar marknadsföringen".
Q-Med tycker alltså inte att det är deras ansvar att markera att produkterna varit sponsrade. Bolaget lägger hela ansvaret på bloggaren, Johanna Trenck.
- Det är fel, det är bådas ansvar att reklammarkeringen syns. Q-Med kan inte bara skylla ifrån sig på bloggaren. Det är deras ansvar också, säger Mattias Grundström.
KO har nu begärt att Q-Med ska redovisa alla kontakter och all skriftlig korrespondens mellan företaget och bloggarna. Mattias Grundström vill också ha en förteckning över de produkter och behandlingar bloggaren Johanna Trenck fått från Q-Med.
- Det är viktigt för att vi ska få en klarare bild över vad som hänt för att kunna gå vidare, säger Mattias Grundström.
I brevet till KO framgår att Q-Med satt i gång en intern utredning av rutinerna för marknadsföring på företaget. Q-Med har nu fram till den 3 april på sig att redovisa alla kontakter med bloggaren. Eftersom frågan är principiellt viktig är det troligt att ärendet kommer att gå vidare till Marknadsdomstolen som kan besluta om ett förbud mot den här typen av marknadsföring. Bryter Q-Med mot det riskerar de över en halv miljon kronor i böter.
UNT har flera gånger sökt Q-Med som inte vill ge några kommentarer.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!