Inga enkla lösningar på trafikproblem
Det finns inga enkla lösningar för att råda bot på trafikproblemen i centrala Uppsala, visar en promemoria från gatu- och trafikkontoret. Om Kungsgatan ska uppfattas som en mindre barriär än i dag kan målet bli att ta bort 10 000 fordon per dygn. Till det krävs omfattande restriktioner och det är inte säkert att man lyckas ändå.
Dessutom ska man förbättra bussarnas framkomlighet på Kungsgatan, och detta helst utan att trafiken ökar på andra gator, bl a Väderkvarnsgatan.
Gatu- och trafiknämnden har kommunstyrelsens uppdrag att lägga fram en ny trafikplan för beslut om ett år.
Räcker inte att förbjuda genomfartstrafik
Om man ska minska bil- och lastbilstrafiken på Kungsgatan med föreslagna 10 000 fordon räcker det inte med att förbjuda all genomfartstrafik mellan Strandbodgatan och Skolgatan, visar gatu- och trafikkontorets beräkningar.
Man skulle också behöva förbjuda trafik mellan Kungsgatan och Vaksalsagatan och mellan Kungsgatan och stadens centrala broar. Ytterst kan det handla om att stänga av dessa broar för biltrafik.
Men inte heller detta skulle räcka för att reducera trafiken på Kungsgatan till den önskvärda nivån 8 000 fordon per dygn.
Stänga av Kungsgatan
Det är inte säkert att kommunstyrelsens förslag om särskilda bussfält på Kungsgatan är rätt metod, skriver gatu- och trafikkontorets planerare Sven Ekman i den lägesrapport som nu lagts på gatupolitikernas bord.
Det kanske är bättre att på ett eller ett par ställen stänga av Kungsgatan för all trafik utom bussar och cyklar.
Men då söker sig trafiken in på lokalgator, och det kan leda till att man måste stänga av även dessa gator.
Frågan är om man — utan att stänga av gator och broar — kan få bort genomfartstrafiken i centrum genom de åtgärder som den politiska majoriteten föreslagit under begreppet "trafik på de gåendes villkor".
Helt annan utformning
Det kräver att aktuella gator ges en helt annan utformning än i dag. Man tar bort kantstenarna som nu ger bilisterna ett eget revir. Gatorna blir i stället platt- eller stenlagda i hela sin bredd och möblerade på olika sätt, ungefär som de nuvarande gågatorna. Bilister som hittar dit tvingas köra mycket långsamt.
Det finns ett stort antal gator eller gatuavsnitt som skulle kunna bli aktuella för sådana ombyggnader:
Dragarbrunnsgatan, Skolgatan, Bangårdsgatan söder om Bangårdsgatan, Drottningatan, Östra Ågatan, Västra Ågatan, Svartbäcksgatan norr om S:t Olofsgatan och Sysslomansgatan söder om Luthagsesplanaden.
På några av dessa gator finns busstrafik som också kommer at tvingas köra mycket långsamt.
En komplikation är, noterar utredaren, att man inte kan pröva denna princip för att få bort genomfartstrafik utan att faktiskt bygga om gatorna.
Och vad det kostar vet man inte. En gissning är att det kan handla om 100 miljoner kronor.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!