Vid lunchtid den 21 december 2006 släpptes trafiken på mellan Uppsala och Björklinge. Först in på den nya motorvägen var en turistbuss, rapporterade UNT. För Uppsalas del innebar den nya sträckningen bland annat att Tycho Hedéns väg med alla sina trafikljus inte längre var en del av E 4. Det dröjde dock till oktober 2007 innan hela den 78 kilometer långa sträckan mellan Uppsala och Mehedeby kunde tas i bruk.
Projektledare för den allra nordligaste etappen mellan Tierp och Mehedeby var Lars Pernler, då anställd på Vägverket, nu pensionär sedan ett tiotal år. Han kan bara erinra sig en olycka med dödlig utgång under de tio år som gått.
– Det var en olycka vid en rastplats nära länsgränsen. Men som jag minns det hade olyckan inget med vägens beskaffenhet att göra, säger han.
Transportstyrelsens statistik ger honom rätt. 2011 inträffade en dödsolycka som dock inte ingår i den officiella statistiken. Detta eftersom personen omkom på grund av sjukdom, självmord eller att det dröjde mer än 30 dagar innan han eller hon avled. Statistiken grundar sig på uppgifter från polisen och visar också att 42 svåra olyckor inträffat sedan 2006.
Lars Pernler tolkar siffrorna som att nya E 4 har inneburit att omkring 50 människor sluppit sätta liv till eftersom den gamla vägsträckningen krävde omkring fem trafikdöda årligen. Att motorvägen gjort färden genom Uppland säkrare beror bland annat på att den är mötesfri, bredare, rakare och har bättre räcken och viltstängsel.
– Samtidigt ska man veta att det fanns ett motstånd mot nya E 4. Det bildades ju till exempel ett enfrågeparti som krävde att vägen skulle dras längre österut.
Pernler tänker på partiet Stoppa E 4 väst som lyckades få mandat i både Uppsalas och Tierps kommunfullmäktige.
Kritiken gällde bland annat att Vägverkets sträckning skulle innebära ett intrång i en känslig kulturmiljö vid bland annat Fullerö och Vendel. Dessutom var många markägare kritiska mot sträckningen.
Det uppstod också en debatt om bredden på den nya vägen. De ansvariga följde Vägverkets nya regler och gjorde körfälten 25 centimeter smalare än normalt. Dessutom byggdes vägrenarna något smalare. Det har resulterat i att en personbil precis ryms medan ett större fordon sticker ut lite i vägbanan.
– Vi fick kritik från bilbärgare som sade att de skulle bli för farligt att jobba längs vägen. NTF och Motormännen hängde på, men så vitt jag känner till har vägbredden inte lett till några svårare olyckor, säger Pernler.
Lars Pernler har hunnit fylla 76 år och gick i pension för tiotalet år sedan.
– 51 år i Vägverket fick räcka.