Inga besked till oroliga elkunder

Vattenfall träffade på torsdagen konsumentrådgivarna i Uppsala kommun. Mötet var inledningen på ett nytt samarbete men gav inga konkreta besked till de cirka 1 500 Uppsalabor som den sista tiden fått skyhöga elräkningar.

Uppsala2004-03-04 18:32
UNT talade på torsdagen med en Sunnerstafamilj som ska betala 53 000 kronor till Vattenfall sista mars. På grund av ett systemfel när Vattenfall tog över kunder från Uppsala Energi har ett tusental Uppsalabor fått liknande elräkningar. Kunderna har inte märkt att man under flera års tid bara betalt nätavgifter och skatt, ingen el.
Torsdagens möte gav inga närmare besked om hur Vattenfall tänker hantera kunderna.

Många samtal
Konsument Uppsala har fått många samtal från arga eller oroliga elkunder den sista tiden. Rådet till dem är att kräva ett avtal i efterskott, med ett lägre elpris, och en räntefri avbetalningsplan, det vill säga uppgörelse som Vattenfall redan erbjuder kunderna.
Vattenfall har hittills hänvisat till lagen, som ger bolaget rätt att ta betalt för tre år gammal el.
Många elkunder som hört av sig till UNT är upprörda och anser att de felaktiga räkningarna är energibolagets fel.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om