Influensan eldprov för nätbokning

Med ett online-baserat bokningssystem vill Resecentrum vaccinationer i Uppsala få bort kötiderna. Systemet nominerades nyligen till priset i en IT-tävling inom vården, men det stora eldprovet har kommit i samband med svininfluensan.

Mårten Prosell vid Resecentrum.

Mårten Prosell vid Resecentrum.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2009-12-11 09:56
Hemma framför datorn kan man förbereda sig på visiten hos vaccinationsmottagningen. En digital lösning över Internet gör det möjligt att boka tid och fylla i hälsodeklarationen innan besöket, i stället för att sätta sig i väntrummet och vänta på sin tur.

Varje kund får en given tid och ansvarig läkare har på förhand koll på vilken vaccinbehandling som blir aktuell. Kunden kan själv gå in sin egen journal med hjälp av ett så kallat e-vaccinationskort.
- Det var mina egna erfarenheter som ledde fram till den här satsningen. Att sitta i ett väntrum i 45 minuter med barnen fungerar inte, folks tid är mer värd än så. Jag ville ha ett optimerat system som är så kundvänligt som möjligt, säger Mårten Prosell, ägare till mottagningen som funnits nära stationsområdet i Uppsala sedan 2007.

Datasystemet, som upprättats i samarbete med IP-telefoniföretaget Connectel, nominerades nyligen till finalen i den nationella tävlingen Vårdens IT-pris. Det blev en sjätteplats till sist, men Mårten Prosell verkar inte särskilt nedstämd för det. Han har ensamrätt på den digitala lösningen i Uppsala med omnejd.
- Som egenföretagare är det alltid känslosamt att se sin egen
produkt i drift. Det har varit en slitsam period och jag var väldigt nervös när vi skulle anpassa systemet till influensavaccinet, säger han.

För de ordinarie resevaccinationerna har bokningssystemet varit i drift sedan i april. När den nya influensan slog till under hösten gick allt väldigt snabbt, och en dag i början på november blev mottagningen plötsligt ensam om att sitta på ett större lager med vaccin. Köerna ringlade långa utanför mottagningen.
- Det var cirka 2000 personer här på en dag och jag insåg snabbt att det inte skulle fungera. När vi gick över till onlinesystemet dagen efter började bokningarna strömma in direkt, det var helt hysteriskt att se hur fort tiderna försvann.

Baksidan är att det har varit svårt att få tag i lediga tider för influensavaccinering när efterfrågan varit så hög. Än så länge går det bara att boka tider via internet, vilket i högre grad drabbat de äldre kunderna. En lösning tillgänglig via knapptelefon är dock på gång inom kort, enligt Mårten Prosell.

Men om nu bokningssystemet fungerar så pass bra, varför används det inte redan av andra?
- Jag tror att det krävs ett entreprenörskap och ett annat perspektiv än det traditionella, att ha ett öppet sinne och våga nyttja tekniken. Men det har också krävt stora investeringar, säger Mårten Prosell.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!