Ett reklamställ med produktbroschyrer på kinesiska i entrén till Miris kontor i Uppsala, vittnar om en av företagets senaste marknadssatsningar: Kina. Som en del i satsningen har de nyligen anställt en säljare som talar kinesiska.
– Mjölk är ett av världens mest använda livsmedel och nu när Kina infört skolmjölksprogrammet för att få skolbarn att dricka mjölk, gäller det att hålla koll på kvaliteten så att de inte får melaminskandaler. Men talar man inte kinesiska är det svårt att göra affärer där, säger Tony Malmström, vd för Miris.
Miris utvecklar och säljer instrument för analys av vätskor, exempelvis läkemedel, ko- och bröstmjölk. Med hjälp av så kallad mid-infrarödteknik kan apparaten mäta bland annat fett- och proteinhalterna i mjölk. I stället för att använda stora apparater och kemiska metoder som tar flera dagar att analysera, utför den lilla lådan analysen på några sekunder.
Bland kunderna finns svenska sjukhus där utrustningen används för analysera bröstmjölk till förtidigt födda barn. Men flest kunder har företaget utomlands.
Under hösten skrev Miris avtal med flera utländska distributörer och i november meddelade de att de genomför en riktad emission om 4,5 miljoner kronor i syfte att utöka utlandssatsningarna. Framförallt på en ny försäljningsorganisation i Indien.
– Satsningen i Indien är jättestor för oss. Till skillnad från Kina har de en lång tradition av mjölkdrickande och en fungerande infrastruktur med mjölkinsamlingsplatser dit bönderna går för att sälja mjölken. Men apparaterna de använder i dag kan bara mäta fett och genom att spä ut den feta buffelmjölken med vatten får bönderna dubbelt så mycket betalt.
För att få bukt med fusket och för att mejerierna ska få bra mjölk har regeringen infört hårdare kontroller.
Miris analysinstrument kostar 12 800 euro, dessutom har de en billigare variant där man kopplar en bärbar dator till apparaten.
– Med vår teknik kan man mäta alla värden och den är den enda utrustning som finns där man också kan komma ner i pris. De stora utrustningar som finns i dag kostar tio, tjugo gånger så mycket än vår och kan vi massproducera den i Indien kan vi få ner priset ännu mer.
Nu väntar företaget även på att få utrustningen godkänd för den amerikanska marknaden där man satsar på bröstmjölksanalys.
Sedan starten för tio år sedan har företaget ökat omsättningen stadigt varje år men aldrig lyckats gå med vinst. Men 2011 tror Tony Malmström är året då det vänder.
– Jag tror vi har goda chanser att lyckas i år. För de flesta innovationsföretag som gått från ingen till något, har det tagit minst tio år innan de blivit lönsamma. Så 2011 borde vara Miris år.
Indiensatsning kan bli vändningen
För tio år sedan byggde Uppsalaföretaget Miris sina mjölkanalysinstrument i vd:n Tony Malmströms källare. Nu storsatsar företaget i Indien och tror att 2011 blir första året man går med vinst.
Tony Malmström, vd för Miris.
Foto: Rolf Hamilton
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!