Incidenter trots 30-sekundersregel
Regeln att tågdörrarna stängs 30 sekunder före avfärd har inte förbättrat säkerheten. I Uppsala sliter sena resenärer dagligen upp tågdörrar i farten och kastar sig in. Nu varnar tågpersonalens skyddsombud för riskerna.
Foto: Hans E Ericson
Vid den bakersta dörren står stationsvärd Gert Lindblom, högrest och klädd i knallgul jacka. Han ska hindra att någon försöker ta sig upp på det stängda tåget.
- Ni skulle ha varit här mellan sju och åtta på morgonen, då är det värst, säger han.
Då kommer många sent och springer under stängda bommar eller försöker komma på tåg som redan satts i rörelse. När tåget kommer upp i en viss hastighet låses dörrarna automatiskt. Om man då är på väg in eller ut kan man lätt fastna med ett ben eller en väska i dörren.
- Jag ser dagligen folk som försöker öppna dörrar i farten. Uppsalapendlarna är fruktansvärda på det här viset. De SKA på tåget, säger Gert Lindblom.
Dessvärre går dörrarna att öppna manuellt på de gamla lokdragna tågen som går i pendeltrafiken mellan Uppsala och Stockholm.
Stockholmsbon Sofia von Malmborg missade 9.09-tåget, men det skulle aldrig ha fallit henne in att hoppa på tåget i farten.
- Nej, det är för farligt. Man får ta nästa tåg, säger hon.
@3a Text ui:Sent i höstas sprang en kvinna efter tåget i Stockholm och snavade. Först släpades hon med tåget en liten bit innan hon tappade greppet om dörrhandtaget och ramlade. Tåget körde över båda hennes ben.
I Uppsala kom en kvinna nyligen springande till dörren där tågmästaren befann sig och råkade dra honom med sig ut medan tåget fortsatte mot Knivsta. Tågmästaren chockades och skadades lindrigt.
Framför allt är det okunskap som får folk att göra sådant, tror Lennart Jansson, huvudskyddsombud på SJ. Han för talan för skyddsombudsorganisationens lokförare och ombordpersonal som vill göra resenärerna uppmärksamma på riskerna. Sedan i höstas har personalen rapporterat fler incidenter än tidigare.
- Flera personer har fastnat med väskan,, säger Lennart Jansson.
Enligt honom har stationen i Uppsala mest problem, eftersom många pendlar här och det går fler tåg mellan Uppsala och Stockholm än någon annan stans. Dessutom kurvar några plattformer åt fel håll här. Det innebär att lokföraren inte ser de sista vagnarna, vilket ökar riskerna.
Lennart Jansson tycker att det bästa vore om dörrarna inte gick att öppna efter att tåget startat, men det är inte tillåtet att låsa dem eftersom räddningstjänsten måste kunna ta sig in i vagnarna utifrån. För att komma åt problemet tror han att det krävs någon typ av avspärrning intill plattformen, eller personal i slutet av tåget som stoppar sena resenärer.
- Men framför allt måste Banverket bilda opinion och informera resenärerna om hur farligt det är att hoppa på tåget i farten, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!