INA allt större med tyskt stöd

Fordons- och maskinunderleverantören INA Sverige har vuxit under sina fem år i Arlandastad. Sammanslagningen med en tysk kullagertillverkare innebär ytterligare ett kliv uppåt. Försäljningen i Sverige och Norge väntas bli drygt 1,2 miljarder kronor i år, jämfört med 700 miljoner kronor i fjol.

I år kommer INA att sälja kullager för över en miljard kronor. På bilden ses Tord Cajander.

I år kommer INA att sälja kullager för över en miljard kronor. På bilden ses Tord Cajander.

Foto: Pelle Johansson

Uppsala2004-02-04 10:50
- Nu jobbar vi med att ta ner de nationella gränserna, vår verksamhet är ju global, säger vd Erik Pettersson.
Det var också i globala banor han funderade när INA Sverige under 1990-talet skulle flytta lager- och försäljningsavdelningar i Göteborg, Västerås, Kista och Knivsta till ett enda ställe i landet.
— Arlandastad passade så bra. Det ligger på samma breddgrad som Oslo och Helsingfors, intill Arlanda och motorvägen. Det är nära till färjeförbindelser med Baltikum och Finland, säger Erik Pettersson.

Kallades huset på heden
När företagets nya lokaler stod klara i oktober 1998 var INA ganska ensamt på det nya arbetsområdet i Arlandastad.
- De anställda brukade kalla byggnaden för "huset på heden", säger Erik Pettersson.
Lika ödsligt är det inte i dag. Nu finns det fler företag på plats.
Under det senaste året har antalet anställda på INA Sverige vuxit från 50 till 62 personer. Det beror främst på moderbolagets köp av det tyska kullagerföretaget FAG Kugelfischer.
INA tillverkar rullningslager och motorkomponenter till verkstads- och fordonsindustrin, till exempel Volvo.
I produktionslokalen håller Tord Cajander på att avsluta ett svarvningsarbete. Med stor precision görs olika inställningar.
Längre bort övervakar operatören Nikolaos Diavatis en bearbetning av axlar i en maskin.

Familjärt
Stämningen verkar vara god, många anställda har arbetat länge på företaget.
— Det finns fördelar med att bolaget är privatägt. Våra ägare behöver inte kolla värderingen på börserna varje dag. Även om företagsgruppen är stor så präglas verksamheten av en familjär anda, säger Erik Pettersson.
I år väntas INA och FAG:s (namnbyte till Schaeffler Sverige i februari) försäljning till industrin i Sverige och Norge bli cirka 370 miljoner kronor. Försäljningen till den svenska fordonsindustrin beräknas överstiga 850 miljoner kronor.
Erik Pettersson ser flera tecken på att konjunkturen är på väg att förbättras.
— Volvo lastvagnar aviserar höjningar i sitt produktionsprogram, även enterprenadmaskintillverkarna ser en uppgång. Totalbilden är betydligt ljusare, säger han.
På maskintillverkningssidan är det dock fortfarande avvaktande.

Inga garantier om fler jobb
Trots att ekonomin förbättras är det inte säkert att det skapas så många fler nya jobb.
- Fram till it-kraschen 2001 var det idéer som räknades. I dag måste företagen vara effektivare och klara mer med samma personal, säger Erik Pettersson.
- Det räcker inte ens med att köpa nya bolag. Det måste ske en organisk tillväxt, företaget måste växa av egen kraft, säger han.
INA är tillsammans med sin mer kända konkurrent SKF de största största lagertillverkarna i världen.
Och det är inte bara bilar och industrirobotar som behöver lager för att fungera, poängterar Erik Pettersson.
— I ett vanligt hem finns det säkert mellan 30 och 50 lager. I datorn, i elvispen, borrmaskinen, gräsklipparen. Listan kan göras lång...
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om