Videon är inte längre tillgänglig
Imse vimse spindel klättrar upp för tråden – den här gången i förskoleklassens lokaler på Treklangen. Ett 20-tal barn har sin första dag i förskoleklassen och det börjar bra, med lite sång och rörelser.
På en väggtavla står barnens alla namn. Limtuber, saxar, färgpennor och sällskapsspel ligger snyggt och prydligt i bokhyllor. Än så länge… I en cirkel på golvet sitter barnen och klämmer i. Var det lite stelt och trevande i början så lossnar det snart. Christoffer Wahlgren som spelar på gitarren vet att Imse vimse spindel är känd bland barnen. Den skapar trygghet och samhörighet. Han kan dessutom en rad varianter på den där barnvisan, och vissa varianter är så roliga att somliga barn skrattar så att de nästan ramlar baklänges på golvet.
Flera föräldrar sitter på stolar och iakttar allt som händer i klassrummet. Rasim Bakaj är pappa till Yllka.
– Det är en stor dag att hon börjar skolan i dag.
Han stannar kvar länge i klassrummet. Det gör även Anna Sandgren som berättar att dottern Linnea var med och köpte sin ryggsäck i går. Hon är en av cirka 2 200 barn som börjar i Uppsalas många förskoleklasser.
– Det är en jättestor dag. Den lilla flickan är plötsligt stor, det är magiskt. Hon var för en gång skull uppe tidigt i morse och det händer inte ofta, säger hon och skrattar.
Linnea själv har inget att säga till en frågvis journalist. Nor Hussein funderar länge, men kommentaren att den här första skoldagen känns ”bra” räcker gott och väl för henne. Just i dag har hon klätt upp sig med rosa kjol, kofta och rosa rosett i håret.
Läraren Fadja Alhajeh har hand om en förskoleklass för första gången.
– Det är viktigt att de känner sig välkomna och trygga och att de får lära känna varandra.
Gabriel Shamma som börjar skriva ner de första bokstäverna i alfabetet på ett papper, berättar stolt att han kan tala både arabiska och svenska. De flesta i klassen är nya för honom men några av barnen känner han sedan tidigare. Yllka Bakaj tycker om matematik, det ämnet har hon redan provat på dagis.
– Jag vill bli miljonär, förklarar hon när barnen får sätta sig och rita med nya färgpennor.
Men vad hon ska köpa för pengarna vet hon inte. Hon har några år på sig att fundera, och just den här första förskoledagen har hon annat att tänka på.
Senare, ute i en större samlingslokal, samlas alla barnen till allsång och information. Ovanför deras huvuden sitter lappar med ordet välkommen på många olika språk. Förskoleklassens elever sätter sig längst fram och snart får de lära sig en första ordningsregel: man ska inte småprata när man ska lyssna…