Sommaren Àr inte bara bad och sol utan Àven en tid att ta tag i stora renoveringsprojekt som blivit liggande. Detta sker inte alltid smÀrtfritt. Konsument Uppsala drunknar nÀstan i Àrenden dÀr kunder och hantverkare kommit pÄ kant med varandra. Förra Äret inkom 184 klagomÄl pÄ hantverkstjÀnster.
â Det Ă€r vĂ€ldigt mĂ„nga delar som man behöver hĂ„lla koll pĂ„ och komma överens om innan ett stort byggarbete pĂ„börjas. MĂ„nga konsumenter har inte den hĂ€r kunskapen och det i kombination med att vissa företagare inte Ă€r seriösa gör att tvister uppstĂ„r, sĂ€ger Malin ThonĂ€ng, konsumentvĂ€gledare pĂ„ Konsument Uppsala.
För konsumenten rör det sig ofta om stora belopp, ibland pÄ hundratusentals kronor nÀr hemmet eller stugan ska renoveras.
Men det kan Àven innebÀra stora förluster och mycket tid som gÄr till spillo för hantverkaren.
Matti Karhonen har företaget Matti Bygg med 13 anstÀllda och omsÀtter ungefÀr 15 miljoner kronor per Är. Han anser att en del kunder bara struntar i att betala rÀkningar Àven om arbetet Àr fackmannamÀssigt utfört.
â Jag har just nu en tvist med en kund pĂ„ ungefĂ€r 600 000 kronor dĂ€r jag inte gjort nĂ„got fel utan det handlar om att kunden inte kan betala. TyvĂ€rr sĂ„ hĂ€nder det hĂ€r med jĂ€mna mellanrum och det kan fĂ„ stora konsekvenser för oss företagare. Till slut om man inte kommer överens hamnar Ă€rendet i tingsrĂ€tten. Det Ă€r vĂ€ldigt kostsamt i bĂ„de tid och pengar.
Matti Karhonen upplever att det Àr ett systemfel om kunderna bara kan bestrida fakturorna Àven om inget fel har begÄtts.
â Man har oftast ingen chans som byggentreprenör i tingsrĂ€tten, som oftast lyssnar bara pĂ„ kunden. RĂ€tten anser att konsumenten Ă€r utsatt och de tycker synd om dem. Vi mĂ„las upp som den stora elaka parten, menar han.
Malin ThonÀng delar inte Matti Karhonens bild utan anser att rÀtten och till exempel AllmÀnna reklamationsnÀmnden arbetar efter gÀllande lagar.
â Jag hoppas och tror att rĂ€ttsstatsprinciperna fungerar som de ska i de hĂ€r fallen, sĂ€ger hon.
Erika P Björkdahl Àr professor i civilrÀtt pÄ Uppsala universitet, men arbetar nu Àven pÄ advokatfirma och har stor kunskap om just avtals-och entreprenadfrÄgor.
â Jag kan hĂ„lla med om att byggföretagaren Ă€r i en utsatt situation om fakturorna inte betalas. Det kan röra sig om stora belopp som inte kommer in. Framför allt Ă€r det kĂ€nnbart om det Ă€r en mindre firma, men det handlar inte om nĂ„got systemfel som mĂ„ste Ă€ndras, sĂ€ger hon.
â Det skulle nĂ€mligen ocksĂ„ vara fel om kunden mĂ„ste betala i förskott för ett arbete som inte utförts. I stĂ€llet bör parterna komma överens om delbetalningar för olika moment och inte bara en stor klumpsumma som ska betalas nĂ€r hela projektet Ă€r klart. Dessutom Ă€r det otroligt viktigt med detaljerade och tydliga skriftliga kontrakt dĂ€r varje kostnad specificeras.
Muntliga kontrakt, sms och mejl Àr ocksÄ bindande avtal, men för att undvika missförstÄnd och att tvister uppstÄr bör skriftliga kontrakt upprÀttas i sÄ hög mÄn som möjligt.
â God kommunikation, föra protokoll och hela tiden redogöra priser för de olika tjĂ€nsterna Ă€r ett bra sĂ€tt för kunder och hantverkare att slippa tvister. Det riskerar att bli kostsamt för bĂ„da parter om det gĂ„r sĂ„ lĂ„ngt att tingsrĂ€tten mĂ„ste gĂ„ in och avgöra. DĂ€rför finns det bra vĂ€gar att ta och jag tycker inte att lagen behöver Ă€ndras pĂ„ det hĂ€r omrĂ„det, sĂ€ger Erika P Björkdahl.