Byggaren: "Kunder sätter i system att strunta i räkningar"

Hantverkare är i topp när det gäller Uppsalas konsumentklagomål. Byggentreprenören Matti Karhonen anser att vissa kunder sätter i system att strunta i räkningar. "Det kostar mycket tid och pengar för oss företagare."

Sedan flera år tillbaka ligger hantverkare i topp när det gäller ärenden till Konsument Uppsala.

Sedan flera år tillbaka ligger hantverkare i topp när det gäller ärenden till Konsument Uppsala.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Uppsala2024-08-18 15:30

Nyheten i korthet

  • Hantverkare toppar listan över konsumentklagomål i Uppsala. Byggentreprenören Matti Karhonen menar att vissa kunder medvetet undviker att betala räkningar, vilket kostar företag tid och pengar.
  • Matti upplever att det är ett systemfel om kunder kan bestrida fakturor trots att inget fel har begåtts, och menar att byggentreprenörer ofta står chanslösa i rätten.
  • Erika P Björkdahl, professor i civilrätt, menar att situationen är kännbar för byggföretag men det handlar inte om ett systemfel. Hon föreslår delbetalningar och tydliga skriftliga kontrakt som lösning för att undvika tvister.

Sommaren är inte bara bad och sol utan även en tid att ta tag i stora renoveringsprojekt som blivit liggande. Detta sker inte alltid smärtfritt. Konsument Uppsala drunknar nästan i ärenden där kunder och hantverkare kommit på kant med varandra. Förra året inkom 184 klagomål på hantverkstjänster.

– Det är väldigt många delar som man behöver hålla koll på och komma överens om innan ett stort byggarbete påbörjas. Många konsumenter har inte den här kunskapen och det i kombination med att vissa företagare inte är seriösa gör att tvister uppstår, säger Malin Thonäng, konsumentvägledare på Konsument Uppsala.

undefined
Malin Thonäng, konsumentvägledare på Konsument Uppsala.

För konsumenten rör det sig ofta om stora belopp, ibland på hundratusentals kronor när hemmet eller stugan ska renoveras. 

Men det kan även innebära stora förluster och mycket tid som går till spillo för hantverkaren. 

Matti Karhonen har företaget Matti Bygg med 13 anställda och omsätter ungefär 15 miljoner kronor per år. Han anser att en del kunder bara struntar i att betala räkningar även om arbetet är fackmannamässigt utfört.

– Jag har just nu en tvist med en kund på ungefär 600 000 kronor där jag inte gjort något fel utan det handlar om att kunden inte kan betala. Tyvärr så händer det här med jämna mellanrum och det kan få stora konsekvenser för oss företagare. Till slut om man inte kommer överens hamnar ärendet i tingsrätten. Det är väldigt kostsamt i både tid och pengar.

undefined
Matti Karhonen startade Mattis bygg som ett enmansföretag 1999, men från och med 2009 drivs företaget som aktiebolag.

Matti Karhonen upplever att det är ett systemfel om kunderna bara kan bestrida fakturorna även om inget fel har begåtts.

– Man har oftast ingen chans som byggentreprenör i tingsrätten, som oftast lyssnar bara på kunden. Rätten anser att konsumenten är utsatt och de tycker synd om dem. Vi målas upp som den stora elaka parten, menar han.

Malin Thonäng delar inte Matti Karhonens bild utan anser att rätten och till exempel Allmänna reklamationsnämnden arbetar efter gällande lagar.

– Jag hoppas och tror att rättsstatsprinciperna fungerar som de ska i de här fallen, säger hon.

undefined
Sedan flera år tillbaka ligger hantverkare i topp när det gäller ärenden till Konsument Uppsala.

Erika P Björkdahl är professor i civilrätt på Uppsala universitet, men arbetar nu även på advokatfirma och har stor kunskap om just avtals-och entreprenadfrågor.

– Jag kan hålla med om att byggföretagaren är i en utsatt situation om fakturorna inte betalas. Det kan röra sig om stora belopp som inte kommer in. Framför allt är det kännbart om det är en mindre firma, men det handlar inte om något systemfel som måste ändras, säger hon.

– Det skulle nämligen också vara fel om kunden måste betala i förskott för ett arbete som inte utförts. I stället bör parterna komma överens om delbetalningar för olika moment och inte bara en stor klumpsumma som ska betalas när hela projektet är klart. Dessutom är det otroligt viktigt med detaljerade och tydliga skriftliga kontrakt där varje kostnad specificeras. 

undefined
Erika P Björkdahl är vanligtvis docent i civilrätt på juridiska institutionen på Uppsala Universitet, men är nu tjänstledig och arbetar på advokatbyrå i Stockholm.

Muntliga kontrakt, sms och mejl är också bindande avtal, men för att undvika missförstånd och att tvister uppstår bör skriftliga kontrakt upprättas i så hög mån som möjligt.

– God kommunikation, föra protokoll och hela tiden redogöra priser för de olika tjänsterna är ett bra sätt för kunder och hantverkare att slippa tvister. Det riskerar att bli kostsamt för båda parter om det går så långt att tingsrätten måste gå in och avgöra. Därför finns det bra vägar att ta och jag tycker inte att lagen behöver ändras på det här området, säger Erika P Björkdahl.

Bra tips inför hantverket

När du anlitar en hantverkare gäller konsumenttjänstlagen.

Ta in och jämför offerter från flera hantverkare. 

Gör research innan du bestämmer dig och undersök vad tidigare kunder tycker. 

Det är viktigt med skriftliga avtal. Se till att pris, vad som ska göras och när arbetet ska vara klart finns i skrift. 

Betala inte i förskott.

Källa: Konsumentverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!