Sommaren är inte bara bad och sol utan även en tid att ta tag i stora renoveringsprojekt som blivit liggande. Detta sker inte alltid smärtfritt. Konsument Uppsala drunknar nästan i ärenden där kunder och hantverkare kommit på kant med varandra. Förra året inkom 184 klagomål på hantverkstjänster.
– Det är väldigt många delar som man behöver hålla koll på och komma överens om innan ett stort byggarbete påbörjas. Många konsumenter har inte den här kunskapen och det i kombination med att vissa företagare inte är seriösa gör att tvister uppstår, säger Malin Thonäng, konsumentvägledare på Konsument Uppsala.
För konsumenten rör det sig ofta om stora belopp, ibland på hundratusentals kronor när hemmet eller stugan ska renoveras.
Men det kan även innebära stora förluster och mycket tid som går till spillo för hantverkaren.
Matti Karhonen har företaget Matti Bygg med 13 anställda och omsätter ungefär 15 miljoner kronor per år. Han anser att en del kunder bara struntar i att betala räkningar även om arbetet är fackmannamässigt utfört.
– Jag har just nu en tvist med en kund på ungefär 600 000 kronor där jag inte gjort något fel utan det handlar om att kunden inte kan betala. Tyvärr så händer det här med jämna mellanrum och det kan få stora konsekvenser för oss företagare. Till slut om man inte kommer överens hamnar ärendet i tingsrätten. Det är väldigt kostsamt i både tid och pengar.
Matti Karhonen upplever att det är ett systemfel om kunderna bara kan bestrida fakturorna även om inget fel har begåtts.
– Man har oftast ingen chans som byggentreprenör i tingsrätten, som oftast lyssnar bara på kunden. Rätten anser att konsumenten är utsatt och de tycker synd om dem. Vi målas upp som den stora elaka parten, menar han.
Malin Thonäng delar inte Matti Karhonens bild utan anser att rätten och till exempel Allmänna reklamationsnämnden arbetar efter gällande lagar.
– Jag hoppas och tror att rättsstatsprinciperna fungerar som de ska i de här fallen, säger hon.
Erika P Björkdahl är professor i civilrätt på Uppsala universitet, men arbetar nu även på advokatfirma och har stor kunskap om just avtals-och entreprenadfrågor.
– Jag kan hålla med om att byggföretagaren är i en utsatt situation om fakturorna inte betalas. Det kan röra sig om stora belopp som inte kommer in. Framför allt är det kännbart om det är en mindre firma, men det handlar inte om något systemfel som måste ändras, säger hon.
– Det skulle nämligen också vara fel om kunden måste betala i förskott för ett arbete som inte utförts. I stället bör parterna komma överens om delbetalningar för olika moment och inte bara en stor klumpsumma som ska betalas när hela projektet är klart. Dessutom är det otroligt viktigt med detaljerade och tydliga skriftliga kontrakt där varje kostnad specificeras.
Muntliga kontrakt, sms och mejl är också bindande avtal, men för att undvika missförstånd och att tvister uppstår bör skriftliga kontrakt upprättas i så hög mån som möjligt.
– God kommunikation, föra protokoll och hela tiden redogöra priser för de olika tjänsterna är ett bra sätt för kunder och hantverkare att slippa tvister. Det riskerar att bli kostsamt för båda parter om det går så långt att tingsrätten måste gå in och avgöra. Därför finns det bra vägar att ta och jag tycker inte att lagen behöver ändras på det här området, säger Erika P Björkdahl.