Den 1 juni infördes nya parkeringsavgifter i Luthagen. Det innebär att det började kosta pengar att stå på gator och parkeringsplatser där det tidigare varit gratis att parkera.
– Jag tycker det är dåligt att de börjar ta betalt. Det blir väl en 150 spänn om dagen i parkeringsavgift, säger Aedan Stänkelström som bor i området.
I oktober införde dessutom kommunen nya regler när man gjorde Luthagen till ett parkeringsförbudsområde. Det innebär att bilister bara får ställa sin bil längs med gator och på platser där det är skyltat för parkering. Det innebär också att det är otillåtet att ställa sig på gator där det tidigare varit möjligt att stå – som till exempel på Dalgatan och Eriksgatan.
– Jag tycker det är korkat och ogenomtänkt. Det försvårar för Luthagenbor när det finns färre parkeringsplatser. Dessutom blir trafiksäkerheten sämre när bilarna kan köra fortare, säger Anders Lenhammar, som bor på Dalgatan.
På Gullvivans Blommor och Design på Ringgatan har man inte märkt av någon skillnad vad gäller antalet kunder.
– Men det finns en irritation hos kunderna. Det vi hör överlag är att man inte riktigt förstår vad som gäller. Sedan är det en bit härifrån till närmsta parkeringsautomat. Det tar väl en 5-10 minuter att gå, säger Malin Månsson, butiksägare.
Om man bor i Luthagen kan man ansöka om boendeparkeringstillstånd och på så sätt parkera under en längre tid och betala en lägre avgift. Boendeparkeringstillståndet gäller inte på alla gator, utan bara där det är skyltat för boendeparkering.
– Hur många boendeparkeringsplatser som behövs är väldigt svårt att bedöma i förväg. Vi har sett att behovet av boendeparkeringar i Luthagen är större än de platser vi har idag – därför kommer fler att inrättas. Det stora syftet med reglerna är att parkering i Uppsala ska ske på kvartersmark och inte på gatumark. Då höjs trafiksäkerheten och det blir bättre framkomlighet, säger Johan Lundqvist (MP) ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden.
Det är Uppsala Parkerings AB som har hand om pakeringsövervakningen i området.
– Det finns färre platser men fler är tillgängliga nu sedan man började ta betalt, säger Petter Wallgren, enhetschef för parkeringsövervakning på det kommunala bolaget.
Har ni märkt av någon irritation hos de boende?
– Lite irritation är det ju. Det är vissa som tycker att det är en bit att gå till närmsta parkering medan andra tycker att det är långt till automaterna. Vi uppmanar folk att betala med apparna.
Men det är inte alla som är missnöjda med de nya reglerna. På Floragatan är man nöjd efter att Luthagen blev ett parkersingsförbudsområde.
– Alla här bor i villor och har egna garageuppfarter. Vi har i flera år haft problem med att folk från andra kvarter parkerar på vår gata och ställer sig i vägen för våra garageuppfarter. Jag har pratat med flera grannar och vi är supernöjda. Det har minskat trafiken väldigt mycket på vår gata eftersom det inte är några som cirklar runt och letar efter en parkering, säger Fredrik Sörbom.
Det finns också andra aspekter som är positiva med att folk inte längre parkerar på gatan, menar Fredrik Sörbom.
– När man inte ställer bilen där man bor kan det uppstå andra problem. När billarmen går hör inte ägaren det. Ibland kunde det hända mitt i natten och då fick man stappla ut för att se vilket registreringsnummer det är på den tjutande bilen och ringa ägaren.