Ikea ska bli världsbäst på sovrum
Från och med måndag ska den nya Ikea-katalogen dimpa ner i drygt tre miljoner svenska hushålls brevlådor. En av årets stora satsningar gör företaget på sängar. Ambitionen är att bli världsledande på sovrum inom en treårsperiod.
— Vi sänker priserna varje år. Sedan 1997 har vi sänkt priserna på hela sortimentet med 17 procent. Det kan vi göra genom en smart produktutveckling och en smart distribution, säger Jeanette Skjelmose, varuhuschef för Ikea i Uppsala.
Bland annat pekar hon på att förpackningen av produkterna sker på ett sådant sätt att stora volymer kan distribueras på ett billigare sätt. Kunderna själva bidrar dessutom till ett lägre pris genom att själva hämta, ta hem och montera varorna.
Jeanette Skjelmose förväntar sig en ökad försäljning inom den närmaste tiden.
— Vi brukar alltid ha vår största försäljningsperiod när vi nyligen har släppt katalogen.
Största upplagan någonsin
Den nya katalogen trycks i 145 miljoner exemplar, vilket är den största upplagan någonsin. Katalogen ges ut på 25 olika språk men överallt har varorna samma namn, som dessutom ibland innehåller de svenska bokstäverna å, ä, ö. Gulliga möbelnamn, anser affärstidskriften Business Week att det handlar om. I det senaste numret av tidskriften rankas världens mest framgångsrika varumärken. Där hamnar Ikea på plats 40 och stiger därmed tre placeringar sedan förra årets lista. Varumärket värderas till omkring 55 miljarder kronor och Ikea är det enda svenska företag som överhuvud taget finns med på listan över de 100 mest värdefulla varumärkena.
Ikea satsar nu på sängmarknaden. I Sverige vill företaget under en treårsperiod dubblera andelen personer som kan tänka sig en Ikeasäng som förstahandsval. I dag kan drygt 30 procent tänka sig detta, enligt en undersökning som Ikea har gjort. I Nordamerika är det bara någon enstaka procent som väljer säng från Ikea i första hand.
— På många marknader är vi små, men det finns en stor potential i sovrummet. Varje marknadsandel vi kan få på madrassförsäljning får stor effekt, säger Tomas Lundin, produktutvecklare vid Ikea.
Ambitionen är att hälften av världens sängkunder ska kunna tänka sig en Ikeasäng som sitt förstahandsval. Inom tre år ska företaget nå målet.
Förra försäljningsåret hade Ikea Sverige en försäljning på drygt sju miljarder kronor. I år förväntar sig företaget en försäljningsökning på omkring nio procent jämfört med räkenskapsåret 2002-2003.
— Ökningen beror mycket på de låga priserna på varorna. Men vi är aldrig nöjda på Ikea. Det finns alltid saker vi kan göra bättre och nu vill vi bli bättre genom att bredda vårt stilområde med en satsning på lantlig romantisk stil, säger Fredrik Wahrolén, informationschef Ikea Sverige.
FAKTA
Den nya katalogen trycks i 145 miljoner exemplar och ges ut i 33 länder.
3,3 miljoner hushåll i Sverige får Ikeakatalogen hemskickad.
Ikea satsar i år på lägre priser, sängmarknaden och på nytt stilområde: lantlig romantik.
Sverige är den femte största marknaden för Ikea och står för åtta procent av den globala försäljningen.
Tyskland är bolagets största marknad med 20 procent av försäljningen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!