Enligt Uppsalaföretagets vd Jonas Wahlström beror varslen på att man organiserar om Idrottsbudet. I Stockholm, Göteborg och Malmö körs de flesta av företagets bilar av kontrakterade åkare, medan andelen anställda chaufförer är större i Uppsala.
– Vi känner att vi inte klarar av två parallella organisationsstrukturer. Konsekvensen blir merarbete som kostar pengar, vilket är anledningen till beslutet, säger Jonas Wahlström.
Han menar att deras konkurrenter i branschen främst arbetar med kontrakterade åkare. I fjol gjorde Idrottsbudet ett minusresultat efter finansnetto på 228 000 kronor.
– Vi jobbar i en väldigt pressad bransch med små marginaler, och därför gäller det att ladda med en effektiv organisation, säger Jonas Wahlström.
För två veckor sedan berättade UNT att Idrottsbudet köpt den Stockholmsbaserade transportfirman Prime Delivery Service Norden AB, med förhoppning om att ta marknadsandelar i huvudstaden. Behovet av förare i Uppsala kommer dock inte att minska.
– Nej, de uppsagda chaufförerna kommer att erbjudas att bli åkare för oss, säger Jonas Wahlström.
Att trappa ned verksamheten i Uppsala på sikt är inte heller aktuellt.
– Absolut inte. Uppsala är vår hemmamarknad och vi har både vårt lokala och internationella kontor här, säger Jonas Wahlström.
Transportarbetareförbundets ombudsman har valt att inte kommentera varslen.