Ica-kort till hemtjänstpersonal upprör
Ett brev som hemtjänsten i Salabacke och Årsta skickat ut till äldre i upptagningsområdet rör upp känslor. PRO har reagerat liksom Ica Bank AB. Men på andra håll i kommunen andvänds redan kort av hemtjänsten.
— Vi är inte värda ett öre, säger Gun Zakariasson till UNT och tillägger att det inträffade kommer att tas upp i Uppsala pensionärers samarbetsråd, UPS.
Även ICA har reagerat mot brevet. Bo Lagergren, informationschef på Ica Bank AB, kallar det kollektiva utskicket för oprofessionellt.
— Tanken var säkert god, men det blev fel. Att lämna ut sin personliga kod till en okänd är inget vi rekommenderar, säger han.
Svår fråga
Samtidigt förstår Bo Lagergren hemtjänstens vilja att komma bort från kontanter.
— Det här är en svår fråga, men den kan inte lösas kollektivt med ett brev.
Monica Fagerström är nytillträdd enhetschef för Orstenens hemtjänst på Västertorg i Uppsala. Även här förekommer det att personalen handhar kort vid matinköp. Men hon säger att varje vårdtagare själv bestämmer hur betalningen ska gå till.
"Rånrisken minskar"
I grunden tycker hon att hennes kollegers förslag är bra. Rånrisken minskar och administrationen blir enklare för personalen.
— Synd att man missat att motivera fördelarna med kort och inte tillräckligt informerat om riskerna med kortanvändning, säger Monica Fagerström.
Hon betonar att hanterandet av äldres pengar bygger på en dialog och ett förtroende mellan hemtjänstens personal och den enskilde vårdtagaren.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!