Ica har koll på dina köpvanor
Tidigare var det storebror som såg dig. Nu är det Ica. De nya skräddarsydda rabatterna har varit en succé men samtidigt har kritiken varit frän.
Det är fler än du som vet vad det står på handlingslistan
Foto: Tor Johnsson
- Vi hade en stor sifoundersökning och gjorde flera intervjuer med kunderna innan vi gick vidare. Vi ville inte riskera varumärket. Responsen har varit väldigt positiv, säger vice vd Ingrid Jonasson Blank.
Systemet bygger på att de varor som kunden handlat minst två gånger sparas i kundens profil i Icas elektroniska värld, för att sedan hamna som personliga erbjudanden till kunden.
- Det är klart att en del undrar varför de får erbjudanden på chips, eller blir lite stolta när de märker att de handlar mycket ekologiskt. Familjens köpvanor speglas i urvalet, och vi kan redan nu se att man utnyttjar cirka 30 procent av rabatterna. Tidigare utnyttjade man bara tre procent, fortsätter Ingrid Jonasson Blank.
På Ica hade man interna diskussioner huruvida man gick över gränsen för vad som är privatliv och integritetskränkande. När de första utvärderingarna gjordes och man fick en positiv reaktion kände man att det här kunde vara början till något nytt.
- Det är ett helt nytt synsätt där kunden själv har gjort sitt val och nu slipper få erbjudanden som inte passar, vilket många uppfattade som ett problem tidigare, säger Ingrid Jonasson Blank.
Företaget har haft systemet med kundkort sedan 1989 och menar att kunderna litar på att man hanterar alla uppgifter på rätt sätt.
Men kritiken har inte varit odelad positiv. Sveriges Konsumenter är en partipolitiskt obunden samarbetsorganisation som verkar för konsumenternas intressen. Generalsekreteraren Jan Bertoft har flera invändningar.
- Jag skulle vilja ge rådet att tänka efter innan man skaffar sig ett kundkort av något slag. Folk vet inte hur många elektroniska fotspår de lämnar och hur lätt det är att se vilka vanor en familj eller person har. Jag tycker det är lite läskigt.
Sveriges Konsumenter menar att Ica har gått ett steg för långt med sina kundkort och att man nu är inne på ett sluttande plan.
- De är ju störst, och jag är övertygad om att fler kommer att följa efter. Det vi vänder oss mot är att man från att säga ja och acceptera ett erbjudande nu i större utsträckning måste vara aktiv för att inte få erbjudanden eller vara med i utskicken, säger Jan Bertoft.
- Vi lyssnar på våra kunder och det är väldigt få som tackat nej till rabatterna. Jag skulle vilja säga att 95 procent är positiva, menar Ingrid Jonasson Blank.
Men även på Konsumentverket är man oroad över utvecklingen.
- Jag tror att många konsumenter tycker att det är trevligt med rabatter, men problemet är om människor ser det som ett ingrepp i den personliga integriteten. Det kan vara lämpligt att informera på ett tydligare sätt från Ica:s sida och inte bara i det finstilta, säger juristen Mattias Grundström som samtidigt påpekar att Konsumentverket inte övervägt om man kommer att agera i frågan.
Projektet Mina varor med riktade personliga rabatter kommer att pågå fram till jul.
Kortet kom 1989
Kortet lanserades 1989 och tio år senare 1999 introducerades ett bonussystem som ger kunden bonuspoäng på alla inköp (utom förmedlade tjänstersom lotter, posttjänster etc). Kunden får sedan en bonuscheck som kan användas i butiken. I dag finns cirka fyra miljoner kundkort. Som stamkund anses den kortinnehavare som handlar för minst 1 000 kronor per månad, totalt cirka två miljoner personer.
Kortet lanserades 1989 och tio år senare 1999 introducerades ett bonussystem som ger kunden bonuspoäng på alla inköp (utom förmedlade tjänstersom lotter, posttjänster etc). Kunden får sedan en bonuscheck som kan användas i butiken. I dag finns cirka fyra miljoner kundkort. Som stamkund anses den kortinnehavare som handlar för minst 1 000 kronor per månad, totalt cirka två miljoner personer.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!