Vid Uppsalas södra infart har ICA Stormarknad Gnista sin verksamhet. Under 2021 omsatte verksamheten i Gnista 391 miljoner kronor.
I den delårsrapport (för årets nio första månader) som ICA ska presentera i dagarna är prognosen en ytterligare försäljningsökning med ytterligare ett par procent.
Robert Börjesson, vd för ICA Gnista, konstaterar att försäljningssiffrorna är positiva, men han menar också att det är en osäker tid med stora verksamhetsutmaningar med stigande räntor, elräkningar, priser och förändrade köpmönster.
– Försäljningen fortsätter öka, men våra marginaler och lönsamhet är under hård press och minskar kraftigt i år, något som gäller hela branschen, förklarar han.
Robert Börjesson konstaterar att det krävs en ständig verksamhetsutveckling för att möta marknadens olika förväntningar.
– I de kundmätningar vi gör får alltid vår personal mycket bra betyg och goda omdömen. De upplevs som lyhörda och försöker anpassa verksamheten och utbudet efter kundernas behov.
Han menar att även ett varierat utbud av varor med både billigare märken och premiumprodukter lockar många kunder.
– Det skapar definitivt en bred kundbas för oss.
Det finns 23 ICA-butiker i Uppsala. ICA Stenhagen är med en omsättning på 524 000 miljoner kronor, ett resultat på 32 miljoner och en utdelning på 10 miljoner kronor den största butiken.
Tvåa är ICA Kvantum med en omsättning på 493 miljoner (plus 14 miljoner, ingen utdelning) medan ICA Gnista är trea med 391 miljoner (plus 17 miljoner och en utdelning på 17,4 miljoner).
Landets ICA-butiker (alla verksamheter inkluderade) som helhet hade en bra utveckling och omsatte under förra året 128 miljarder kronor och redovisade ett plusresultat på dryga 5 miljarder kronor.
Av detta gick 2,3 miljarder kronor tillbaka i form av utdelning till ägarna. Det visar en sammanställning som Dagens Nyheter gjort.
Börjesson förklarar att han låtit drygt 14 av de 17,4 miljonerna i utdelning stå kvar i moderbolaget som en buffert för framtiden.
– Det är en möjlighet man har som företagare om man lyckas driva en framgångsrik verksamhet som medarbetare och kunder gillar. Men en väldigt stor del återinvesteras i medarbetare, att förnya butiken och verksamheten.