Vid Uppsalas södra infart har ICA Stormarknad Gnista sin verksamhet. Under 2021 omsatte verksamheten i Gnista 391 miljoner kronor.
I den delÄrsrapport (för Ärets nio första mÄnader) som ICA ska presentera i dagarna Àr prognosen en ytterligare försÀljningsökning med ytterligare ett par procent.
Robert Börjesson, vd för ICA Gnista, konstaterar att försÀljningssiffrorna Àr positiva, men han menar ocksÄ att det Àr en osÀker tid med stora verksamhetsutmaningar med stigande rÀntor, elrÀkningar, priser och förÀndrade köpmönster.
â FörsĂ€ljningen fortsĂ€tter öka, men vĂ„ra marginaler och lönsamhet Ă€r under hĂ„rd press och minskar kraftigt i Ă„r, nĂ„got som gĂ€ller hela branschen, förklarar han.
Robert Börjesson konstaterar att det krÀvs en stÀndig verksamhetsutveckling för att möta marknadens olika förvÀntningar.
â I de kundmĂ€tningar vi gör fĂ„r alltid vĂ„r personal mycket bra betyg och goda omdömen. De upplevs som lyhörda och försöker anpassa verksamheten och utbudet efter kundernas behov.
Han menar att Àven ett varierat utbud av varor med bÄde billigare mÀrken och premiumprodukter lockar mÄnga kunder.
â Det skapar definitivt en bred kundbas för oss.
Det finns 23 ICA-butiker i Uppsala. ICA Stenhagen Àr med en omsÀttning pÄ 524 000 miljoner kronor, ett resultat pÄ 32 miljoner och en utdelning pÄ 10 miljoner kronor den största butiken.
TvÄa Àr ICA Kvantum med en omsÀttning pÄ 493 miljoner (plus 14 miljoner, ingen utdelning) medan ICA Gnista Àr trea med 391 miljoner (plus 17 miljoner och en utdelning pÄ 17,4 miljoner).
Landets ICA-butiker (alla verksamheter inkluderade) som helhet hade en bra utveckling och omsatte under förra Äret 128 miljarder kronor och redovisade ett plusresultat pÄ dryga 5 miljarder kronor.
Av detta gick 2,3 miljarder kronor tillbaka i form av utdelning till Àgarna. Det visar en sammanstÀllning som Dagens Nyheter gjort.
Börjesson förklarar att han lÄtit drygt 14 av de 17,4 miljonerna i utdelning stÄ kvar i moderbolaget som en buffert för framtiden.
â Det Ă€r en möjlighet man har som företagare om man lyckas driva en framgĂ„ngsrik verksamhet som medarbetare och kunder gillar. Men en vĂ€ldigt stor del Ă„terinvesteras i medarbetare, att förnya butiken och verksamheten.