I väntan på köpare

På Biva i Uppsala står blänkande Saabbilar i långa rader och väntar på köpare. Enligt säljarna börjar kundernas intresse öka så smått igen. Turbulensen kring Saabs framtid har hittills inte satt några märkbara spår i försäljningen.

Dick Jansson har aldrig varit med om en inbromsning lik den i oktober förra året.

Dick Jansson har aldrig varit med om en inbromsning lik den i oktober förra året.

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2009-01-14 10:53
Bilhandeln har de senaste månaderna i stort sett slagit nästan tvärstopp. Under december såldes i landet i stort sett bara hälften så många bilar som 2007. Sett över hela 2008 såldes det 17 procent färre bilar än 2007.
- I mitten av oktober var det som om någon slog av strömmen, men efter julhelgen har försäljningen kommit i gång igen och på slutet har vi sålt riktigt bra, säger Anders Berglund, platschef på Biva i Uppsala, även om det vid UNT:s besök inte syntes till någon kund.

Turbulensen kring Saab fortsätter. General Motors mäktige vice ordförande Bob Lutz sade i en intervju häromdagen att Saab är en finansiell katastrof och att nedläggning övervägs. Men GM:s Europachef Carl-Peter Forster, som även är ordförande i Saab, ger andra signaler.
Han säger att Saab kommer att skiljas ut från ägaren och få en mer självständig ställning, vilket är en helomvändning jämfört med tidigare strategi att integrera Saab helt i GM-sfären. Syftet med den nya strategin ska vara att förbereda Saab för försäljning helt eller delvis. Enligt Forster finns det en potentiell köpare.

Att Saab blir självständigare är även ett krav den svenska regeringen fört fram för att ställa upp med lånegarantier. Saabs vd Jan-Åke Jonsson håller som vanligt fanan högt och tror absolut inte på nedläggning utan tvärtom på vinst inom några år.
Anders Berglund på Biva har ingen uppfattning om vad som kommer att hända med Saab.
- Vi vet lika lite som alla andra, säger han.

Hur ett beslut i endera riktningen kommer att påverka försäljningen tycker han är svårt att bedöma.
- Hittills har vi inte märkt någon större förändring. Saab är den bil vi säljer mest av. Det är fortfarande ett attraktivt märke och det är en trygghet för oss att 80 procent av Saab vi säljer är tjänstebilar. Även om det varslas på arbetsplatser runt om så känns tjänstebilsförsäljningen relativt trygg, säger Anders Berglund.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om