I tornet krävs snabba beslut

En manlig flygledare är varken bättre eller sämre än en kvinnlig på att göra flera saker samtidigt, tycker Arlandas flygledare Johan Steffen och Sandra Charles.

Flygledarna Johan Steffen och Sandra Charles.

Flygledarna Johan Steffen och Sandra Charles.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2013-01-03 09:52

En flygledares viktigaste egenskap är att kunna förutse vad som ska hända i luften eller på start- och landningsbanorna och fatta snabba beslut.
Det gäller också att hålla en massa viktig information i huvudet och att inte bli stressad av att den kommer från flera olika håll samtidigt.
Flygledarjobbet kräver alltså simultankapacitet, annars kan planet gå käpprätt i backen. Men att en man skulle vara lika bra eller bättre på att hålla många bollar i luften har aldrig slagit vare sig honom eller Sandra Charles, som båda jobbar i flygledartornet på Arlanda.
– Vi har ju valts ut för att vi passar för jobbet, oavsett vilket kön vi har, säger Johan Steffen.
– Jag tror mer på att simultanförmågan är personbundet, säger Sandra Charles.

Uttagningarna till flygledarutbildningen är stentuffa. De som söker in genomgår en mängd tester för om de håller måttet, exempelvis förmåga att fatta beslut, minnas och komma ihåg information, simultankapacitet, snabbhet och tredimensionell förmåga. Att göra rätt bedömningar utifrån flygsäkerheten är något man sedan övar på i utbildningen, i jobbet sker det varje dag.
– Som när jag pratar med tre personer samtidigt, en flygledare i telefon, en pilot i cockpit och en kollega som sitter bredvid. Då måste jag plocka ut det väsentligaste av det som sägs, värdera informationen och fatta ett beslut, säger Johan Steffen.

Sandra Charles har varit flygledare i tolv år och hon tycker att hon är på ett sätt när hon jobbar, ett annat när hon är ledig.
– Det här med att fatta beslut på fritiden, jag kan ha jättesvårt att välja maträtt på restaurang och andra vardagliga beslut, säger hon.
Johan Steffen håller med, han har också svårt att bestämma sig när han är ledig.
– Vi flygledare skojar ofta om det, att vi har beslutsångest när vi inte jobbar. Jag vet inte om det beror på att man har mer tid att tänka efter när man är ledig, säger han.

Flygledare är tränade för att hantera stress men mycket av jobbet baseras ändå på rutinmässiga beslut.
– Grejen är att snabbt kunna skifta fokus när det behövs. Jag vet alltid vad ett beslut får för konsekvenser, så det blir aldrig några överraskningar, säger Sandra Charles.
En flygledare jobbar i en timme och tar rast i minst 20 minuter för att hålla sig alert. Även om en flygledare skulle göra ett mindre misstag finns det stora säkerhetsmarginaler. Det krävs en lång kedja av en massa småfel för att något större fel ska begås.

Men påverkas inte simultanförmågan av dagsformen?
– Visst, trötthet och stress hänger ihop med simultan- och beslutsförmågan men vi har ett eget ansvar att känna efter om vi klarar av att jobba. Är man trött och hängig ska man inte vara här. Man kan inte heller vara bakis, säger Sandra Charles.
Både hon och Johan Steffen har hört talas om studien som visar att män är lika bra och även kan vara bättre att hålla många saker i luften samtidigt.
– Vi har skojat om det i fikarummet. Själv tror jag att myten att kvinnor skulle vara bättre har skapats av tidigare generationer, när kvinnor ägnade sig åt hushållsarbete och männen tittade på tv. Att passa barn, städa, tvätta och laga mat samtidigt krävde en rutinmässigt inarbetad simultanförmåga som vi män också fixar, säger Johan Steffen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om