Hyresgästföreningen får kritik efter hyreshöjning

Hyresgäster i Kvarngärdet anklagade Hyresgästföreningen för att inte ha gjort sitt jobb. Nu bemöter föreningen kritiken – men är också självkritiska.

Foto: STAFFAN CLAESSON

Uppsala2014-10-26 20:10

Tidigare har UNT berättat om de planerade renoveringarna och hyreshöjningarna i Rikshems fastigheter på Kvarngärdet som tärt på hälsan hos hyresgästerna. Boende i området har berättat om hur planeringsarbetet börjat redan 2005 men efter att deras huslängor sålts från Uppsalahem till Rikshem så började allt om igen. Processen har tärt både fysiskt och psykiskt då osäkerheten är stor över om de boende har råd att bo kvar och i så fall hur länge.

Bland annat riktades kritik mot Hyresgästföreningen för att inte ha fått igenom två nivåer för hyreshöjningarna:

– De tycker bara att jag är jobbig. Hyresgästföreningen har inte gjort vad de skulle. De skulle ha sett till att vi fick två nivåer att välja på, sa Anne-Lie Grip då.

Hyresgästföreningen är dock av en annan åsikt.

– Vi anser att det gick till på ett annorlunda sätt. Vi har haft ett stort antal möten med boende på Kvarngärdet och de var väldigt involverade i hela processen. Det gick inte att ha två hyresnivåer av byggnadstekniska skäl. Annars kämpade vi naturligtvis för det, säger Lena Jansson Nordin, förhandlare på Hyresgästföreningen Aros Gävle.

Att det rörde sig om "byggnadstekniska skäl" har Hyresgästföreningen fått som uppgift av Rikshem, som ska ha gjort samma bedömning som övriga hyresvärdar i området, Stena fastigheter och Uppsalahem.

Varför gjordes inte en fristående bedömning av detta?

– Den frågan kan vara befogad. Men i den situationen var det aldrig aktuellt och jag har inte hört talats om att vi någonsin har gjort det. Vi har i det här fallet, rätt eller fel, litat på Rikshem vad gäller de här nivåerna. Där får vi vara självkritiska och fundera över om vi behöver tänka annorlunda inför framtiden.

När Hyresgästföreningen inte fick igenom flera olika nivåer av hyreshöjningar lade de all energi på att få igenom en stegvis höjning under en sexårsperiod upp till den beräknade femtioprocentiga hyreshöjningen. Enligt Lena Jansson Nordin är det den längsta stegvisa höjningen i regionen.

Men Anne-Lie Grip, hyresgäst, tycker inte att det hjälper till.

– Det skjuter bara fram ett problem. Många som bor här är låginkomsttagare och kommer inte att kunna bo här ändå efter ett par år, säger hon.

Vid tidigare publicering fick UNT inte intervjua ansvarig chef inom Rikshem. Den kommunikationsansvarige skrev då i stället, via mejl: "Vi beklagar att man tycker informationen trots vår stora insats varit bristfällig och tar gärna emot synpunkter på förbättringar".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!