Hyresfritt år ska locka till bostadsköp
Stora nyproducerade lägenheter i Uppsala är svårsålda, och i Vinkelhaken i Gränby har HSB nu tvingats erbjuda ett års hyresfritt boende för att attrahera köpare. Byggbolagen har det senaste året gjort en snabbanpassning till marknadens behov av små lägenheter för att slippa liknande desperata åtgärder i framtiden. Men små lägenheter behöver inte betyda billiga lägenheter.
I HSB:s produktion Vinkelhaken i Gränby har det gått ett år sedan de första lägenheterna såldes. I dag står fortfarande två lägenheter tomma, och nu erbjuds köpare att få bo hyresfritt i ett år.
— I juni sålde vi två lägenheter mot ett års hyresfrihet. Nu finns det två lägenheter kvar på 121 kvadratmeter vardera, och vi räknar med att kunna sälja dem i augusti, säger Johan Sörman, mäklare på Mäklarhuset Nordström & Partner.
Det är just de stora lägenheterna som har varit svåra att sälja. Medan ettor och tvåor går åt på en gång kan det ta mer än ett halvår innan alla tre- och fyrarummare i en nyproduktion i Uppsala har sålts.
— I Stockholm är det inte ovanligt att stora och dyra lägenheter säljs mot ett par månaders avgiftsfritt boende, men det här är första gången det sker i Uppsala, säger Johan Sörman.
Mindre lägenheter i framtiden
För att slippa ta till sådana desperata åtgärder i framtiden har de flesta byggherrarna under det senaste året gjort snabba omställningar i nyproduktionen av bostadsrätter i Uppsala. De nya lägenheterna kommer att bli allt mindre.
— Vi blir tvungna att gå ner i boyta med ungefär tio procent på alla lägenheter. Det blir inte bara fler ettor och färre fyror som kommer att byggas — alla lägenheter kommer också att vara mindre än dagens standard. Treor som tidigare byggdes på 85 kvadratmeter kommer att börja produceras på 75—77 kvadratmeter, säger Lennart Andrén, regionchef på Peab Bostad i Uppsala.
Men bara för att lägenheterna blir mindre behöver de inte bli billigare.
— Besparingarna vi gör på att gå ner i ytor slukas av att vi måste bygga oerhört dyra garage under husen. Kommunens krav på oss att bygga parkeringsmöjligheter i anslutningen till husen gör att de hur som helst inte kommer att bli särskilt billiga, säger Lennart Andrén.
Han är mycket kritisk till hur kommunen beräknat parkeringskraven i innerstaden.
— De flesta som väljer att bo centralt gör det just för att de vill slippa ha bil, och då är det ju rätt märkligt att man ska tvingas bygga garage som fördyrar för alla boende i husen. Även personer utan bil blir ju tvungna att vara med och betala för garagen, säger Lennart Andrén.
Marknaden bestämmer
Behovet av smålägenheter har aldrig varit så stort i Uppsala som det är just nu — och även priserna framöver kommer att vara ganska höga på centralt belägna en- och tvårummare, tror de flesta inte att efterfrågan kommer att minska.
I Industristaden i Kungsängen i Uppsala, där produktionen av bostadsrättshus är i full gång, har JM valt att fördubbla antalet enrumslägenheter i den andra etappen, jämfört med den första etappen. Åtta av 42 lägenheter i den nu påbörjade andra etappen är enrumsbostäder, mot fem av 50 lägenheter i den första etappen.
— Marknaden bestämmer vad som ska byggas, och det har varit en överproduktion av stora lägenheter. Vi har anpassat oss, och väljer därför att bygga fler fårumslägenheter, och samtidigt dra ner på boytorna överlag, säger Göran Nyström på JM.
I Industristadens första etapp, som ska stå inflyttningsklar i februari är tio lägenheter ännu inte sålda, men i den andra etappen med inflyttning först i november 2005, har man redan sålt 15 lägenheter.
— Det är svårt att sälja lägenheter som inte är byggda än, men vi är väldigt nöjda med hur många som har bokat sig. Vi har haft extraanställd visningspersonal under sommaren, och det har varit stort intresse för lägenheterna, säger Göran Nyström.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!