Hur ska det gå för rederierna?

Brobygget i Flottsund ställer till det för Uppsalas turbåtar som menar att de fått för få öppningar för att kunna driva sin verksamhet. "Öppningarna krockar med rusningstrafiken" menar kommunen.

Stilla flyter ån vid Flottsund medan arbetet med den provisoriska bron pågår för fullt.

Stilla flyter ån vid Flottsund medan arbetet med den provisoriska bron pågår för fullt.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2015-12-14 19:58

– I höstas lovade kommunen oss öppningar utanför tidtabellen och nu backar de från det, men då är det för sent för oss att sälja båten. Vi kommer ju inte ut från Fyrisån nu när passagen är stängd, säger Malin Wahlund Egnell, som är en av ägarna till rederiet M/S Kung Carl Gustaf.

Brobygget i Flottsund har varit ett gissel för rederierna som trafikerar Fyrisån ända sedan starten. Först var beskedet att de inte skulle kunna passera alls under säsongen 2016, men efter protester garanterades de passage, om än i lägre utsträckning än normalt.

LÄS MER: Brobygge stoppar turbåtar

– Bron ska byggas, det förstår vi fullt och fast. Problemet är att kommunen inte tagit hänsyn till vår verksamhet eller gett oss tillräcklig information.

Under tiden som den nya bredare, öppningsbara bron byggs i Flottsund kommer en provisorisk bro att ligga på plats. Den bron är inte öppningsbar men den går att lyfta bort för att släppa igenom större båtar, något som dock har sitt pris.

– En öppning kostar ungefär 8000 kronor, säger Stadsbyggnadsförvaltningens avdelningschef Michael Eriksson.

Kommunen har kommit överens med rederiet om fasta tidsluckor när passage ska genomföras för de regelbundna turer som genomförs under säsongen maj-september 2016. Konflikten nu gäller övriga öppningar som M/S Kung Carl Gustaf vill genomföra vid bröllop och exempelvis studenten.

Malin Wahlund Egnell är på det klara med att kommunen har rätt att neka rederiet passage, men menar att det var dåligt av dem att i början av hösten ge besked att de skulle få de öppningar de begärde.

– Vi förlorar redan en massa pengar i och med att vi inte kan åka ut med våra julbord nu under vintersäsongen när passagen är helt stängd, vilket vi inte kompenserats för. För de extra öppningar vi ber om så avsäger vi oss passage vid de fasta öppningarna, det känns extra tråkigt att vi fått nej den 3 juni när vi skulle kört studenter.

Hon oroar sig för att Uppsala inte kommer att ha några båtar kvar i stan om kommunen står fast vid sitt besked. Michael Eriksson från kommunen är dock mer positiv och han ska kalla till ett möte i veckan.

– Jag tror att vi kommer att kunna lösa det här. Ingen ska behöva gå i konkurs, det har varit vår målsättning hela tiden.

Hur kommer det sig att rederiet fick olika besked?

– Vi hade en träff, innan vi upphandlat entreprenör till bron, där vi kom överens om fasta tidsluckor när bron skulle öppnas. Sen när vi hade en upphandlad entreprenör i slutet av sommaren, då meddelade vi rederierna vilka tidsluckor som gäller och sa att om de hade behov av andra öppningar så måste de höra av sig så att vi kan kolla med entreprenören och räddningstjänst. När de hörde av sig med ett tiotal önskemål ställdes vi inför faktum.

Enligt Michael Eriksson är prislappen på 8000 kronor per öppning en av anledningarna till att rederiet inte kan få så många öppningar de vill. En annan är trafiksituationen.

– De extra öppningar de bett om ligger främst under morgon och eftermiddag, då det är som mest trafik över bron och vi ska undvika öppningar. Det handlar också om att kollektivtrafik och räddningstjänst ska kunna passera.

Men enligt de besked som Malin Wahlund Egnell fått från räddningstjänsten så kommer de ändå inte använda sig av bron under säsongen maj-september på grund av risken för att den kan vara öppen.

Vad gör ni nu?

– Vi avvaktar lite, sen får vi börja protestera igen. Det är vi som riskerar att gå i konkurs, konstaterar Malin Wahlund Egnell.

Den tillfälligs bro ska vara på plats nu i december.

När den är det rivs den gamla och konstruktionen av den nya bron påbörjas.

Hösten 2015-våren 2016 är passagen förbi Flottsund helt stängt för större båttrafik.

Farleden kommer att vara öppen maj-september under fasta tider.

I april 2017 ska den nya bron vara färdig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!