Om begreppet "tolfte timmen" existerat hade det varit berättigat att använda för att beskriva den tidsmässiga utmaning som paret Jens Johansson och Emma Andersson nu står inför.
I månadsskiftet mars och april ska den nya versionen av Landqvists handelsträdgård ha blommat ut – i ny form med firma Johansson och Andersson vid rodret. I dagsläget existerar bara några små ynkliga gröna blad, en maskin som producerar jord och hundratals plastkrukor.
– Vi jobbar från morgon till kväll varje dag i veckan, säger Jens Johansson.
Totalt är de fem personer som arbetar. Den här februariveckan har Jens Johansson och Emma Andersson också växeldragit med att ta hand om sjuka barn på hemmaplan.
– Helst ska vi hinna plantera alla de här 13 000 penséerna som kom nyss under dagen, säger Jens Johansson.
Paret arrenderar marken av förre ägaren Rolf Landqvist. I höstas aviserade Rolf Landqvist att han under en längre tid tänkt på refrängen och han – som tredje generationen i det anrika trädgårdsföretaget – nu var vid vägs ände. Då i september när UNT träffade Rolf Landqvist talade mycket för att Uppsalaklassikern skulle gå i graven i och med hans avsked.
– Men det var många som hörde av sig. Och valet föll på den här lösningen, berättar Rolf Landqvist.
Jens Johansson beskriver beslutet som plötsligt och slumpmässigt.
– Förra sommaren arrenderade vi min morbror Potatis-Lasses trädgårdsanläggning i Tierp. Men han har sedan länge bestämt sig för att sluta och vi fick nyligen vetat att han hittat en köpare. Så då stod vi där utan något att göra. Och så dök det här helt plötsligt upp och det kändes helt rätt, säger Jens Johansson.
Tanken är att behålla det gamla och slussa in det nya på ett framgångsrikt sätt.
– Det viktigaste är att kunden ska känna igen sig, säger Jens Johansson.
Därför kommer paret Johansson och Andersson inte att förändra de grundläggande inslagen med växthus, butik och miniträdgård på framsidan.
– En nyhet är att vi kommer öppna ett av växthusen för kunderna så att de får se blomhavet och att allt faktiskt produceras lokalt. Och så får de plocka blommor själva därifrån.
Dessutom blir det en utökad satsning på sommarblommor, där duon bland annat kommer att satsa på att samplantera amplar av olika slag.
– Sommarblommor är vårt signum, där känner vi att vi har god kunskap. Kunderna nog märka av en satsning, säger Emma Andersson.
Närproducerat ätbart kommer också spela en viktig roll i det nya konceptet.
– Då tänker jag på sallader, örter och kryddor framförallt, säger Jens Johansson.
När det kommer till blomutbudet kommer det i mångt och mycket se ut som tidigare. Pelargonerna står redan på tillväxt – och så penséerna förstås som på många sätt är en symbol för hela den anrika verksamheten i sydöstra Uppsala som fyller 101 i år.
Den första generationen Landqvist, Rolf Landqvists farfar Johan Arvid, gick nämligen som elev hos den kände svensktyske botanikern Veit Wittrock som lär ha namngivit penséerna.
– Det finns mycket som vi vill bevara, men vi ser också ett stort utrymme för att förnya saker och ting. Det känns som en spännande utmaning, säger Jens Johansson.
Det nya namnet på verksamheten blir av allt att döma Trädgårdsmiljö hos Landqvist och dörrarna väntas öppna för kunder senast i början av april.