På måndagsmorgonen skickade en anonym person ett mejl till flera myndigheter, medier och andra mottagare med budskapet att filer med personuppgifter från UL:s användare kan publiceras på nätet. Det finns dock inget som tyder på att filerna har lagts ut.
– Vi tar alla sådana här uppgifter på allvar, säger UL:s presschef Maria Hasselgren.
Den 3 augusti utsattes UL för ett intrång där över 700 000 resenärers mejladresser, telefonnummer och historik över biljettköp laddats ner. UL utreder nu om de utsatts för en ny attack med anledning av mejlet. I mejlet står det bland annat: "Ni har inte lärt av era misstag".
– Vi försöker titta på vad den här nya personen menar, säger Maria Hasselgren.
Vet ni att det rör sig om en ny person?
– Nej det vet vi inte.
UL har ännu inte tagit ställning till om de ska polisanmäla händelsen.
Hur ska man tänka som UL-resenär?
– Det är ju obehagligt att vi har få ett sånt här mejl. Men vi vill fortsatt att resenärer ska använda appen. Vi har ingen kännedom om att fler uppgifter har laddats ner.
De svagheter som tidigare fanns i UL:s system, som utnyttjades vid den första attacken är sedan tidigare åtgärdade, hävdar UL. Den attacken upptäcktes genom att hackern själv kontaktade UL. Denna person anmäldes även av Regionen.
Vid detta tillfälle hävdade UL att uppgifterna inte spridits vidare. Presschef Maria Hasselgren menar dock att det är omöjligt för UL att säkerställa detta.
– Vi har samma information nu som vi hade då, men gör nu en annan bedömning.