Hotellgäster ställer allt högre krav

Gästnätterna på hotellen ökar samtidigt som ­branschen får allt kräsnare gäster. Kraven handlar inte bara om service, utan också om samhälls­ansvar och hållbarhet. Trenden går dessutom mot automatiserad incheckning.

Antalet hotellnätter i Uppsala kommun ökade totalt sett under första halvåret med 10,7 procent och i Uppsala län med 11,3 procent. I Sverige var ökningen 3,5 procent.

Antalet hotellnätter i Uppsala kommun ökade totalt sett under första halvåret med 10,7 procent och i Uppsala län med 11,3 procent. I Sverige var ökningen 3,5 procent.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2018-10-27 13:00

När Destination Uppsala summerar gästnätterna på hotellen i Uppsala kommun första halvåret 2018 och jämför med förra året ser vi en ökning – med tio procent.

Men det var samtidigt färre utländska gästnätter under samma period.

– För att dra rätt slutsatser är det bra att ha ett helår där alla tolv månaderna analyseras. En enkel förklaring kan vara att det har varit fler internationella möten ett visst år, möten som roterar runt i världen och därför inte följer med i statistiken för efterföljande år, säger Anna Lindström, chef för möten och evenemang hos Destination Uppsala.

Hon vill poängtera att hotellen i stan är oerhört starka och viktiga verktyg för att driva besöksnäringen framåt och vara ledande krafter för att förändra kundernas efterfrågan men också dagliga samhällsansvar.

– Många anläggningar tar ”lead” i att driva samhällsfrågor såsom att arbeta energismart, undvika food waste, plastbantning, närodlat, giftfri miljö och tillgänglighet för alla, säger Anna Lindström.

Att miljön är i extra fokus märks hos alla hotellchefer och -direktörer som Uppgång pratar med.

– Ja, hållbarhet är såklart fortsatt väldigt viktigt för oss. Bland annat när det gäller mat där konsumenterna är ännu mer medvetna. De äter mindre kött och portioner och efterfrågar ekologiskt och närodlat. Vi har mer fokus på alla matallergier som ökar, säger Ann-Sophie Myrefelt, hotelldirektör på Park Inn by Radisson Uppsala och Radisson Blu, och fortsätter:

– Glutenfria och laktosfria livsmedel har till exempel ofta stått inklämda i ett hörn förut, som i en skämshörna, men integreras nu mer i den vanliga buffén. Vi får mer vegetariskt och veganskt. Gästerna vill ha det – och inte bara dåliga kopior utan riktiga vegetariska och veganska måltider där kocken har lagt ned mycket kärlek.

Inom mötes- och konferensdelen hos hotellen finns också tydliga trender. Malin Selberg, hotelldirektör på Elite Hotel Academia, märker att interaktiva möten blir vanligare, exempelvis videokonferenser med andra länder. Och att fler förstår hur viktigt det är att ­engagera deltagarna och göra dem delaktiga.

– Därför kräver kunderna också uppdaterad teknik så att detta är möjligt. Dålig teknik accepteras inte.

Hon ser också att rådgivning och experthjälp önskas av kunden.

– Förr fanns det traditionella mötesbokare bland företagen, men de har inte det i dag. I dag får vem som helst på företaget i uppdrag att boka en konferens, folk som aldrig har gjort det. Det är ett uppdrag som ibland visar sig vara svårare än många tror och då finns vi där som en hjälpande hand, säger Malin Selberg.

Det leder till nya roller hos hotellen, vilket också är en följd av en större tekniktrend och digitalisering. Vissa roller bortrationaliseras, medan andra är desto viktigare. Hos Clarion Hotel Gillet har man exempelvis tillsatt den nya rollen ”passion coach” – en medarbetare har som ansvar att arbeta med att öka livskvaliteten för både gäster och medarbetare.

– Vår passion coach Terese Pettersson gör exempelvis regelbundna överraskningar för personalen. Medarbetarna kan mötas vid personalentrén klockan sex på morgonen av härlig musik och bjuds på en kickstart med smoothies för att ge energi till den dagen, berättar Susanne Boije Fredlund, vd för Clarion Hotel Gillet by Nordic Choice Hotels.

GÄSTNÄTTER PÅ HOTELL

Uppsala kommun

Samtliga januari–juni 2018: 251 531, ökning med 10,7 procent jämfört med 2017.

Svenska januari–juni 2018: 207 161, ökning med 17,7 procent jämfört med 2017.

Utländska januari–juni 2018: 44 370, minskning med 13,1 procent jämfört med 2017.

Uppsala län

Samtliga januari–juni 2018: 344 334, ökning med 11,3 procent jämfört med 2017.

Källa: Destination Uppsala, statistik från SCB/Tillväxtverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!