Konferenser, idrottsevenemang och event lockar turister till Uppsala. Förra året genomfördes 163 möten och 91 idrottsevenemang, varav ett var den stora orienteringstävlingen O-ringen som drog närmare 23 000 besökare och beräknas ha genererat 137 miljoner kronor till turistnäringen. På hotellen märktes det tydligt att turisterna var många förra året.
I år står dock flera rum tomma.
– Alla större hotell i staden har tappat 7,4 procent i beläggning och 9,3 procent i omsättning i juli jämfört med föregående år. Hotellen i Uppsala har alltså sålt färre rum och till ett lägre pris, säger hotelldirektör Ann-Sophie Myrefelt på Radission Blu.
För att locka besökare sänker en del sina priser, speciellt under lågsäsong. Andra tar till extra knep, så som Elite Hotel som sedan några år tillbaka attraherar barnfamiljer med sitt Pelle Svanlös-paket. En lokal anknytning med fokus på barn har visat sig vara lyckat.
Trots att rummen är billigare under sommaren har inte bokningarna blivit fler. Att sänka det ytterligare tror inte Ann-Sophie Myrefelt på. Hon menar att det istället leder till en kamp om överlevnad, inte nödvändigtvis till fler besökare.
– Vi har en liten fördel då vi är ett internationellt varumärke, så vi får många utländska gäster. Jag tror däremot att svenskarna har blivit lite mer kräsna i och med pandemin. De vill ha en destination, inte ett hotell, säger hon och tillägger:
– I år är vi tillbaka i det vi var innan pandemin: att Uppsala inte är en sommarstad. Det är fint här men vi måste jobba med stora event som lockar turister till att stanna fler dagar än en, vilket också gynnar hela staden ekonomiskt.
Pandemiåret 2020 bodde ungefär 180 000 personer på hotell och redan i år, från januari till april, har nästan ett lika stort antal besökt Uppsalas hotell. Om än siffrorna indikerar ett positivt och gynnsamt år är det under juni, juli och augusti branschen är som mest utsatt.
– När staden är aktiv och när det är event märker vi en skillnad. Då fylls alla hotell. Det sker en del på helgerna som vid konserterna i Parksnäckan och Botaniska. Våra helger går bra, men vardagarna, där vi primärt har affärsresenärer normalt sett, är svårare att fylla under sommaren, säger Malin Selberg, hotelldirektör på Elite Hotel.
Stora arrangemang har en positiv effekt på hotellbokningarna. Men i år finns det inga event liknande O-ringen som sträcker sig över flera dagar utan endast evenemang som drar turister från närliggande städer, menar hotelldirektörerna.
– Jämfört med förra sommaren går det inte lika bra i år. Det är viktigt för kommunen och dess destinationsbolag att försöka finna sådana event. Uppsala är en stad som erbjuder det mesta och som ligger bra geografiskt, vilket gör den till en bra samlingspunkt för event. Uppsala har sin historia, men det blir ofta endagsutflykter för turisterna, säger Malin Selberg.
Även Ann-Sophie Myrefelt på Radison återkommer till vad det är som krävs för ännu fler bokade hotellnätter sommartid:
– Fler större och unika event som drar publik utanför Uppsala med omnejd. Det saknar vi, säger hon.
Däremot ser augusti bättre ut för hotellbranschen.
– VI har Livets ords Europakonferens och flera bra konserter. Det bådar gott, säger Ann-Sophie Myrefelt.